Gruppelederen i Oslo Frp er nådeløs overfor det nye byrådet i Oslo. Byrådspartiene la mandag fram byrådserklæringen for 2015-2019, der de blant annet går inn for bilfritt sentrum i hovedstaden.
– Jeg er veldig forbauset over Arbeiderpartiet som har blitt med på dette forslaget fra drømmerne i SV og Miljøpartiet de Grønne. De aller fleste andre ser vel at bilfritt sentrum er urealistisk, sier Hagen.
De tre partiene har ikke helt bestemt seg for hvilke områder i sentrum som skal slippe unna privatbilister, men ønsker å lage et finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by.
– Ingen betydning for klimaet
– Jeg gleder meg til å se ordføreren, varaordføreren, statsråder, stortingspresidenten og andre mennesker gå til jobb eller ta trikken. Det blir urettferdig dersom det skal være lov å kjøre bare for de som har sikkerhetsvakt fra PST, mener Hagen.
Han mener klimahensyn ikke er god nok grunn for å stenge byen for biler.
– Hva lille Oslo gjør har ingen betydning for klimaet. De kostnadene som påføres Oslo ved å stenge byen kunne vært brukt andre steder i verden der man hadde fått mye mer igjen for pengene.
Frykter butikker må stenge
Gunnar Larsen i Oslo handelstands forening sier de ønsker dialog med den nye byrådet for å få til en løsning som bidrar til et levende sentrum.
Foto: Oslo handelsstands foreningOslo handelstands forening er skeptisk, men har invitert Arbeiderpartiet til et møte for å diskutere hvordan et slikt tiltak kan gjennomføres.
– Vi frykter at butikker må stenge. Når en del av kundegruppen svikter, gjerne kjøpesterke kunder som kommer med bil, ser butikkeierne seg nødt til å legge ned, sier administrerende direktør i handelstandsforeningen, Gunnar Larsen til NRK.
Han tror et sentrum uten biler vil gjøre bykjernen mindre levende.
– En rekke bransjer vil få problemer. Handel gjør byen levende. Det er allerede slik at mange som er avhengig av bil for å gjøre større kjøp, heller reiser til kjøpesentre utenfor byen. Denne utviklingen vil eskalere.