Berg la sammen med Arbeiderpartiets Raymond Johansen og Sv's Marianne Borgen fram byrådserklæringen for 2015-2019 mandag.
Etter tre uker med forhandlinger mener byrådet, eller byregjeringen som de ønsker bli kalt, at de har kommet fram til historiens mest ambisiøse klimabudsjett.
– Vi er stolte, og gleder oss til å gjennomføre grønn politikk i praksis her i Oslo, sier Berg.
Bilfritt sentrum
Byrådet vil ikke å øke kapasiteten på E-18, og de vil sponse kjøp av elsykkel.
De vil også gjøre Oslo sentrum bilfritt, men akkurat hvilke gater som skal stenges for biler er ikke klart. Rødt, som trolig blir støtteparti for det nye byrådet, støtter forslaget om bilfritt sentrum.
I tillegg til å gjøre Oslo sentrum bilfritt vil de tre partiene:
- Opprette et finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by
- Fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelutbygging
- Delegere myndighet for å fjerne parkeringsplasser til byrådet
- Innføre beboerparkering eller avgift på alle kommunale parkeringsplasser innenfor Ring 2, og øke avgiftene
- Skjerpe parkeringsnormene ved nybygg
60 kilometer med sykkelveier
Innen 2020 lover byrådet å halvere klimagassutslippene i Oslo. Samtidig skal biltrafikken ned 30 prosent innen 2030. Innen 2030 skal klimautslippene reduseres med 95 prosent sammenliknet med 1990-nivå.
– Å kjøre bil skal bli som å røyke. Vi gjennomfører en rekke tiltak for å få ned klimautslippene. Oslo skal bli grønnere, bokstavelig talt, med flere grønne lunger, sier Berg.
Det nye byrådet vil bygge 60 kilometer med sykkelveier iløpet av byrådsperioden.
– Dette er nok det mest konkrete klimatiltaket, mener Lars Nehru Sand, politisk kommentator i NRK.
Ny t-banetunnel
– Vi vil også bygge ny t-banetunnel gjennom sentrum slik at vi får plass til flere t-baner og flere avganger, sier SV's Marianne Borgen.
Ifølge Borgen er målet blant annet at barn skal slippe å vokse opp i helseskadelig luft.
– I dag er det slik at mange barn ikke kan leke ute fordi lufta er så dårlig.
Den nye byrådslederen, Raymond Johansen (AP), legger ikke skjul på at forhandlingene har vært utfordrende, men mener de har kommet fram til en ny miljøkurs for Oslo.
– Alle tre partiene har store ambisjoner når det gjelder klimapolitikk. Vi vil ta et krafttak for bedre luft, sier Johansen.