Hopp til innhold

Widerøe: – Nå blir det gunstig å være flypassasjer

Å være flypassasjer i Norge i sommer ser akkurat nå ut til å bli en fryktelig dyr opplevelse. Men nye smittevernregler kan endre fullstendig på det.

Widerøe-fly på Leknes lufthavn i Lofoten.

Widerøe-passasjerer på vei ombord på Leknes lufthavn tidligere i år. Nå kan flybillettene igjen nærme seg det prisnivået.

Foto: Anders Frey Birkmose

Som NRK erfarte i formiddag, bekreftet samferdselsminister Knut Arild Hareide i ettermiddag at regjeringen vil åpne for at SAS, Norwegian og Widerøe igjen skal kunne få fly med fulle fly.

Det er svært gode nyheter for passasjerer som skal på norgesferie, sier Silje Brandvoll i Widerøe til NRK.

Silje Brandvoll

Silje Brandvoll er direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe.

Foto: Widerøe

– Vi kommer til å doble kapasiteten over natta og har veldig kort tid på selge disse flysetene på. Det kommer til å bli en god del rimeligere flybilletter fremover for dem som ønsker norgesferie.

Hun sier de vil gå i gang med en kampanje straks kravet om ledig midtsete droppes.

– Passasjerene vil merke dette med en gang. Det kommer til å være gode dealer der ute.

I en pressemelding skriver flyselskapet at de fra 15. juni innfører krav om bruk av munnbind på alle selskapets flyvninger.

Så langt har ikke dette vært et krav hos Widerøe.

Passasjerer som møter uten munnbind, og som ikke har gyldig legeerklæring som fritar dem fra bruk, kan bli nektet å reise, skriver de i meldingen.

Pris: Opp mot 30.000

Det er det derimot ikke akkurat nå, viser et søk NRK har gjort på en valgt uke i juni. Prisen gjelder for to voksne og to barn.

Remi Solberg

Ordfører Remi Solberg i Vestvågøy i Lofoten.

Foto: Ole Marius Rørstad

Laveste tilgjengelig pris for to voksne og to barn fra Oslo til Bodø 17.-23. juni er 26.686 kroner.

For en tur til Svolvær må samme famile ut med opp mot 35.000 kroner.

– En horribel pris. Det er det nærmeste vi kommer ran på høylys dag, sukker Vestvågøy-ordfører Remi Solberg (Ap) overfor NRK.

Til sammenligning kommer familien seg til København i samme periode for 10.250 kroner. Oslo-Bergen koster et par tusenlapper mer.

– Det gir oss en enorm avstandsulempe. Jeg tror det blir langt færre gjester og besøkende i år med disse prisene, bemerker Solberg, som håper munnbind kan erstatte tomme midtseter.

Montasje: Billettpriser med fly i bakgrunnen

Eksempelet viser et søk på flybilletter fra Oslo til Svolvær i juni.

Foto: Montasje/ Skjermdump / Håkon Mosvold Larsen/NTB Scanpix / NRK

– Blir mange bobiler

Flyanalytiker Frode Steen, som er professor i samfunnsøkonomi ved Norges Handelshøgskole, reagerer også på priseksempelet fra NRK.

– For å si det sånn; E6 blir nok veldig full av biler i sommer.

– Mange snakker om norgesferie nordpå i år, men du betaler ikke nær 30.000 for å reise til Bodø, legger han til.

Steen forklarer at prisene henger sammen med at flyselskapene tilbyr veldig lav kapasitet nå, og tar seg godt betalt for å fylle.

– Inntil vi kommer tilbake til noe som ligner normalsituasjon, må vi forvente høye priser, forklarer han.

Lavere kapasitet

Pressesjef John Eckhoff i SAS understreker at tilbud og etterspørsel styrer flybillettprisene.

John Eckhoff, pressesjef i SAS

Pressesjef John Eckhoff i SAS sier tilbud og etterspørsel styrer prisene.

Foto: SAS

Siden 28. april har Norge som eneste land hatt krav om at flyselskapene flyr med tomme midtseter.

For SAS og Norwegian har det betydd at de mister en tredjedel av kapasiteten.

For Widerøe, som ikke har midtseter, har konsekvensen vært at de har måttet fly med kun halv kapasitet.

– Vi ønsker å være konkurransedyktige på pris. Med tomme midtseter betyr det at kapasiteten er begrenset, og prisene har dessverre økt på grunn av det.

– Men nesten 30.000 for en familie som vil nordover. Er det godt nok?

– Men med den ekstraordinære situasjonen vi har nå, der hele luftfarten er rammet av en global pandemi, har det vært helt spesielt i disse månedene. Så håper vi på en mer normal drift så fort som mulig.

Tror på bedring

I likhet med Brandvoll i Widerøe, tror Eckhoff på bedre tider for dem som vil sikre seg billige flybilletter.

Årsaken er nyheten om at regjeringen igjen vil tillate bruk av midtseter.

– Hvis dette viser seg å stemme, av svært stor betydning for luftfarten i Norge, påpeker Eckhoff i SAS.

– Vil det få ned prisene på kort sikt?

– Prisene styres av markedet. Her vil tilbudet kjapt økes med 30 prosent, og rent teoretisk vil det føre til lavere flypriser. Men det avhenger av hvordan markedet reagerer.