Hopp til innhold

Tyske Heike har fått norgesferien avlyst tre ganger: – Men vi gir ikke opp

Heike Reilich og ektemannen synes Hurtigruten har blitt for dyrt og vil prøve konkurrenten Havila. Men bestillingene har blitt kansellert en etter en.

Heike Reilich

Med 15 besøk til Skandinavia, inkludert åtte turer med Hurtigruten og en sykkeltur mellom Kirkenes og Oslo, kan man trygt slå fast at Heike Reilich er over gjennomsnittlig glad i å reise.

Foto: Privat

Er 1. desember dagen? Det håper i alle fall Heike Reilich og ektemannen. De venter i spenning på om de da endelig vil få muligheten til å gå om bord i et av de nye skipene til Havila Kystruten.

Tirsdag kom nyheten om at rederiet nok en gang ble nødt til å justere seilingsplanen.

Dermed tar det enda noen måneder før Hurtigrutens monopol langs norskekysten blir brutt.

Årsaken er forsinkelse ved verftet i Tyrkia på grunn av blant annet koronapandemien, opplyser rederiet.

Gleder seg

Med 15 besøk til Skandinavia, inkludert åtte turer med Hurtigruten og en sykkeltur mellom Kirkenes og Oslo, kan man trygt slå fast at det tyske ekteparet fra Duisburg er over gjennomsnittlig glad i å reise.

Første turen med Hurtigruten ble gjennomført i 2014. Favorittskipet var MS «Lofoten». Men det seiler ikke lengre i rute. Samtidig reagerer Reilich på Hurtigrutens prispolitikk.

Heike Reilich og ektemannen.

Heike Reilich og ektemannen har inntil videre forgjeves forsøkt å reise med Havila Kystruten.

Foto: Privat

– Både billetter og utfluktene blir stadig dyrere.

Hun nevner blant annet en midnattskonsert i Tromsø som kostet 99 euro. Fem år tidligere kostet den 60.

NRK har tidligere skrevet at et glass med drops kostet 250 kroner om bord MS «Finnmarken». NRK har også skrevet om to skiver med pålegg som kostet 119 kroner om bord MS «Midnatsol».

Da det ble klart at Havila Kystruten skulle starte seilingen, var valget enkelt. For norskekysten, nordlys og den gode stemningen frister fremdeles.

– Jeg synes det er bra at Hurtigruten får en konkurrent. Men konkurrenten kan kun overleve på markedet dersom passasjerer og turister støtter opp, sier Reilich, og fortsetter:

– Strekningen er den samme, havnene og utfluktene er de samme. Vi har til og med hørt at mannskapet som jobbet på MS Lofoten nå jobber for Havila. Kanskje vi treffer noen vi har seilt med tidligere?

Havila Capella

Havila Capella skal etter planen i trafikk mellom Bergen og Kirkenes fra 1. desember i år.

Foto: Havila

Tre forsøk

Første gang de bestilte billett med Havila var i september i fjor. Så juni i år. Begge ble kansellert. Den siste bestillingen ble booket om til 26. september. Men også den ble kansellert, og nå får de en ny sjanse 1. desember

– Vi håper virkelig det blir noe av. Men vi gir ikke opp. Skulle det ikke bli i desember, får det bli i januar. Reise skal vi.

For det er utrolig mye som ikke har gått på skinner for Havila – som egentlig skulle vært i trafikk mellom Bergen og Kirkenes med fire skip fra 1. januar 2021. Det er mer enn ett og et halvt år siden.

Havila skulle egentlig bygge to skip i Spania og to i Tyrkia. Men i Spania gikk verftet konkurs, mens i Tyrkia har blant annet pandemien ført til voldsomme forsinkelser.

Til tross for at Havila ikke på noe vis har klart å oppfylle kontrakten de har med samferdselsdepartementet, har de foreløpig ikke fått noen reaksjoner. De fikk opprinnelig beskjed om å stille med erstatningsskip dersom de ikke kunne sannsynliggjøre at det første skipet ble seilingsklart i tredje kvartal i år.

Men den trusselen har departementet trukket tilbake.

– Så tett opp mot oppstart på Kystruten foreligger det ikke planer om å endre beslutningen om å frita Havila for å stille med erstatningsskip for de to skipene, sier statssekretær Anders Tyvand til NRK.

Beklagelig

– Det er veldig beklagelig. Vi ønsker like mye som dem å komme i gang med operasjonen.

Det sier Tor Johan Pedersen. Han er leder for salg og marked i Havila. Han kan fortelle om en vanskelig tid med pandemien og byggingen av skipene i utlandet.

Tor Johan Pedersen, salgs- og markedssjef i Havila Kystruten.

Tor Johan Pedersen, leder for salg og marked i Havila Kystruten.

Foto: Privat

– Det er bare å beklage overfor det tyske paret som har gledet seg til å reise. Og til alle andre som blir berørt.

Pedersen sier at de har tro på at de kommer i gang 1. desember.

– Det er alltid vanskelig å garantere det hundre prosent. Men med de planene vi har lagt nå, mener vi det er absolutt realistisk, sier han.

– Skal dere konkurrere på pris?

– Vi ønsker selvsagt å være konkurransedyktig på pris. Kundene vil sikkert kunne oppleve at vi kan være både rimeligere og dyrere enn de vi konkurrerer med. Når det gjelder lokalreisende finnes det et maks-regulativ og det må vi forholde oss til, men vi ønsker selvsagt å være både foretrukket og konkurransedyktige også på havn til havn-reisene.

– Vi er mest opptatt av oss selv, men skal følge med på konkurrentene og vi skal gjøre alt vi kan for å bli et attraktivt alternativ for våre fremtidige reisende.

Slik svarer Hurtigruten

På spørsmål om Hurtigruten kjenner seg igjen i kritikken om økte priser på reiser og utflukter, svarer kommunikasjonsrådgiver Tarjei Kramviken følgende:

– Prisene bestemmes av tilbud og etterspørsel, og når skipene fylles opp vil det kunne påvirke prisen. Å ta Hurtigruten langs verdens vakreste kyst er en unik og attraktiv reise som mange er villig til å betale for.

– Frem til pandemien traff oss i mars 2020 så vi en økende etterspørsel internasjonalt og derav også større belegg på skipene. Prisøkningen vår fra år til år fra 2017 har ligget på cirka 4 prosent, som er på nivå eller litt over det som er vanlig for hotell- og restaurantbransjen.

– Vil Hurtigruten konkurrere på pris med Havila?

– Vi er absolutt konkurransedyktige på det produktet vi leverer. Hvordan konkurransesituasjonen på norskekysten blir fremover er vanskelig å spå, også siden Havila ikke har kommet i drift med noen skip enda.

– Hurtigruten seiler med samtlige sju skip for øyeblikket. Opplever Hurtigruten at det er et behov, både når det gjelder passasjertrafikk og godstrafikk?

– Vi ser absolutt av behovet er der. Vi har seilt med alle skip siden juli, og det var flere nordmenn og lokalpassasjerer enn noen gang denne sommeren. Når det gjelder gods har vi langt på vei gått med fulle skip siden januar, med unntak av en normal nedgang i juli.