Hopp til innhold

Tesla-drømmen ble et mareritt for Ruben: – Opptrer utrolig uprofesjonelt

I to og et halvt år har Ruben Jonassen i Bodø prøvd å få hevet kjøpet av en Tesla Model 3.

Historien om Ruben og den trøblete elbilen startet rett før jul i 2020.

Da han hentet ut en splitter ny Tesla Model 3 på verkstedet i Bodø var det en drøm som gikk i oppfyllelse.

– Jeg hadde hørt masse bra om Tesla, både om rekkevidde og ytelse. Det var en drøm å kunne kjøre rundt i en eske-ny bil. Men det ble fort til et mareritt, sier han til NRK.

For det gikk ikke lang tid før problemene begynte å melde seg.

Riper i lakken

– I februar røk varmepumpen. Da blåste det plutselig kaldluft på 7–8 minusgrader inn i bilen der jeg satt i T-skjorte.

Da Jonassen meldte om feilen til Tesla, var bilprodusenten raskt ute.

– De kom med bergingsbil til jobben min og byttet varmepumpen på parkeringsplassen. Da fikk jeg et veldig godt inntrykk av Tesla.

Men inntrykket fikk seg fort en ripe i lakken.

Tesla-eier Ruben Jonassen sitter på huk foran bilen sin, ser i kamera og peker ned på den ene kanalen, hvor store deler av lakken har flasset av.

Tesla-eier Ruben Jonassen viser områdene rundt kanalene på bilen som plutselig begynte å miste lakken.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

For plutselig begynte kanalene på bilen å miste lakken.

– Jeg tok kontakt med verkstedet i Bodø, men fikk til svar at jeg hadde kjørt «rally på grusvei». Det syns jeg er rart, for vi har ikke grusveier i områdene jeg kjører.

Etter å ha fått undersøkt lakkskadene nærmere, konkluderte Jonassen med at hele bilen måtte omlakkeres. Det var en kostnad han ikke ville ta, og ønsket i stedet å heve kjøpet.

– Men Tesla-verkstedet ville ikke heve kjøpet, og mente jeg hadde hatt 14 dagers angrerett som jeg ikke hadde benyttet meg av.

Les også Lars Petters splitter nye Tesla fungerte aldri: – Jeg kjenner blodtrykket stiger hver gang

Lars Petter Rekkedal i sin nye Tesla.

Et synkende skip

Bilen begynte å ligner mer og mer på et synkende skip.

I hvert fall når bagasjerommet, bagasjeluken og bremselysene begynte å ta inn vann.

– Det begynte med at den motoriserte bakluken ikke ville åpne seg. Da jeg hjalp til for å løfte den, hørte jeg det surklet innvendig. Hele bagasjeluken var full av vann, sier han oppgitt.

En finger peker på baklykten på Tesla-en, som har kondens inne i lykten.

NRK har sett både dokumentasjon på de 8 reparasjonene Jonassen har hatt på Tesla-verksted.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Ifølge Jonassen tok Tesla bilen inn på verkstedet i Bodø for å utbedre skadene.

Tre ganger så de på bagasjeluken og fire ganger på lekkasjen inn i selve bagasjerommet. Men fortsatt tok bilen inn vann.

Da rant begeret – og bilen – over for Ruben.

– Da hadde jeg vært innom verkstedet så mange ganger uten at det hjalp. Jeg så meg nødt til å hyre inn advokat.

Les også Rasar mot like prisar på lading av elbil i Noreg

Det burde vært flere hurtigladere langs veiene. Hvis ikke risikerer vi irritasjon ved ladestasjonene i sommer, mener NAF.

Skulle få ny bil – står fremdeles uten

Sammen med advokaten som Ruben fikk i NAF tok de saken til Forliksrådet.

Etter råd fra jurister i NAF fikk Ruben også tatt en tilstandsrapport på bilen.

Ifølge Jonassen nektet Tesla først for alt.

Men til slutt ble partene enige om at Ruben skulle få bytte bilen i en brukt bil i en annen modell enn Teslaen han hadde hatt så mye problemer med.

Men likevel lot det vente på seg.

– Nå har det gått nesten to måneder. Jeg har purret nesten hver uke, men de har ikke klart å finne en bil jeg kan få bytte mot.

Derfor står Ruben fremdeles med sin problembil. Nå vurderer han rettsmekling, men det er dyrt og tidkrevende.

– Jeg synes Tesla opptrer utrolig uprofesjonelt. De er ikke samarbeidsvillig og vil bare krangle til egen vinning, hevder Jonassen, som ikke er den eneste som har hatt utfordringer med Tesla.

Tesla-eier Ruben Jonassen peker på vinduet på døren, som viser fukt. I gjenskinnet fra bilruten vises ansiktet til Ruben.

Ruben Jonassen har også fått litt rettshjelp gjennom bilforsikringa. Totalt har han hatt en kostnad på 50.000 på bilen i tillegg til flere timer tapt arbeid. Han har kjørt til Bodø 5–6 ganger for å prøve å få reparert bilen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Føler seg spytta i trynet

Bjørnar Kvarsnes fra Ørnes har hatt en nokså lik erfaring med Tesla som Ruben Jonassen.

Kvarsnes kjøpte en ny Tesla i september 2021. Samme dagen som han hentet den, oppdaget han at frontruta var defekt.

Det var bare toppen av isberget.

– Hvordan har du blitt møtt av Tesla når du har presentert alle problemene?

– Man føler seg rett og slett spytta i trynet på.

Bjørnar Kvarsnes fra Ørnes og teslaen hans

Bjørnar Kvarsnes er veldig misfornøyd med servicen og kjøpet sitt hos Tesla.

Foto: Privat

– Man kommer med et problem, en helt ny bil, og under 24 timer etter kjøp så blir du møtt med oppgitthet og vanskelig kundeservice fra verkstedet.

Han legger til at det er de i salgsavdelingen som berger Tesla. Der er de fantastiske, mener Kvarsnes.

– Men verkstedbiten er ille.

Nå ønsker Kvarsnes å heve kjøpet. Han føler seg løyet til av Tesla og svært dårlig behandlet.

Daglig leder i Tesla Bodø ønsker ikke å kommentere saken, og Tesla Norge har heller ikke svart på NRKs spørsmål.

Men Teslaeierenes brukerklubb Tesla Owners Club Norway sier til NRK at det er Tesla sin strategi verden over å ikke uttale seg til media.

– Samme strategi verden over

Bilprodusenten har i stedet valgt å bruke instruksjonsvideoer i tillegg til sin egen app for å svare på kunders spørsmål og kommunisere med teknikere, forklarer styreleder i Tesla Owners Club Norway, Vigdis Asbjørnsen.

Les også – Med slike dekk kjører du med livet som innsats

En bilberger har kommet til en utforkjøring i Vesterålen.

– Problemet er ikke så stort som man kan få inntrykk av, men Tesla burde kanskje vært flinkere til å ha dialog med kunden, sier organisasjonskonsulent, Roger Kolbu.

Han sier det er strukturen i Tesla som gjør at det tar spesielt lang tid for kjøperne å få svar fra bilprodusenten.

– Lokale avdelinger tar ofte vurderinger, men det har alltid vært en liten utfordring at det er ledelsen i USA som kan ta de store vurderingene. Det er derfor ting tar tid.

– Kan det skremme folk fra å kjøpe Tesla?

– Kanskje noen, men det er viktig å huske på at man alltid hører om dem som har problemer. De som er fornøyde hører man ikke om.

– Mange fornøyde Tesla-kunder

Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) opplyser at Tesla scorer høyt på kundebarometeret med tilfredse kunder.

– De som har problemer og ikke får den hjelpen de trenger er kanskje veldig misfornøyde. Men det er et stort antall som er veldig fornøyde.

Samtidig sier han at det er veldig mange Tesla-saker i Forbrukerklageutvalget, sammenlignet med andre saker.

Generealsekretær Børre Skiaker

Generalsekretær for Kongelig Norsk Automobilklub, Børre Skiaker sier at Tesla selger omtrent 20.000 biler i året. Da vil det naturlig også være flere biler det er problemer med.

Foto: KNA

Allerede i 2019 hadde KNA en artikkel der de omtalte at mange elbileiere opplever feil på de nye bilene sine.

Da stod Tesla alene for totalt 224 av Forbrukerrådets tvistesaker.

Og for 2–4 år tilbake så KNA flere tilfeller av Tesla-biler som kom ut på markedet uten den kvalitetskontrollen de burde hatt på blant annet de digitale systemene, mener Skiaker.

Det har ikke endret seg med årene, ifølge KNA.

– Forbrukeren ser i noen tilfeller ut til å bli brukt som testkaniner for fabrikkene, mener han.

Skiaker påpeker at fleste sakene blir løst. Men noen kunder opplever å ikke få kontakt med Tesla.

– Det er viktig at kunden er bevisst hvile rettigheter de har, og det sterke forbrukervernet som er i Norge gjennom forbrukerkjøpsloven. Der bør de reklamere hvis noe galt.

Forbrukerrådet er kjent med kunder som sliter med Tesla og andre elbiler. De sier til NRK at dersom feilen på bilen tar for lang tid å rette, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.

Thomas Iversen fra forbrukerrådet.

Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Helen Mehammer / Forbrukerrådet

Dette har du rett på

Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier til NRK at selger i utgangspunktet både har rett og plikt til å reparere feil på nye biler.

Dersom feilen ikke kan rettes, at det tar for lang tid å rette, eller at samme feilen dukker opp for tredje gang, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.

Loven har en konkret frist som sier når bilen skal være reparert, men reparasjonen må skje innen rimelig tid.

– Hva som er rimelig tid, kan variere. Tre uker er litt kort tid til å kunne heve kjøpet, og man må kunne forvente at det å skaffe deler kan ta litt tid, sier Iversen.

Les også Selger elbiler som aldri før – har kun fått 8 nye hurtigladere

Elbilladere