Historien om Ruben og den trøblete elbilen startet rett før jul i 2020.
Da han hentet ut en splitter ny Tesla Model 3 på verkstedet i Bodø var det en drøm som gikk i oppfyllelse.
– Jeg hadde hørt masse bra om Tesla, både om rekkevidde og ytelse. Det var en drøm å kunne kjøre rundt i en eske-ny bil. Men det ble fort til et mareritt, sier han til NRK.
For det gikk ikke lang tid før problemene begynte å melde seg.
Riper i lakken
– I februar røk varmepumpen. Da blåste det plutselig kaldluft på 7–8 minusgrader inn i bilen der jeg satt i T-skjorte.
Da Jonassen meldte om feilen til Tesla, var bilprodusenten raskt ute.
– De kom med bergingsbil til jobben min og byttet varmepumpen på parkeringsplassen. Da fikk jeg et veldig godt inntrykk av Tesla.
Men inntrykket fikk seg fort en ripe i lakken.
For plutselig begynte kanalene på bilen å miste lakken.
– Jeg tok kontakt med verkstedet i Bodø, men fikk til svar at jeg hadde kjørt «rally på grusvei». Det syns jeg er rart, for vi har ikke grusveier i områdene jeg kjører.
Etter å ha fått undersøkt lakkskadene nærmere, konkluderte Jonassen med at hele bilen måtte omlakkeres. Det var en kostnad han ikke ville ta, og ønsket i stedet å heve kjøpet.
– Men Tesla-verkstedet ville ikke heve kjøpet, og mente jeg hadde hatt 14 dagers angrerett som jeg ikke hadde benyttet meg av.
Et synkende skip
Bilen begynte å ligner mer og mer på et synkende skip.
I hvert fall når bagasjerommet, bagasjeluken og bremselysene begynte å ta inn vann.
– Det begynte med at den motoriserte bakluken ikke ville åpne seg. Da jeg hjalp til for å løfte den, hørte jeg det surklet innvendig. Hele bagasjeluken var full av vann, sier han oppgitt.
Ifølge Jonassen tok Tesla bilen inn på verkstedet i Bodø for å utbedre skadene.
Tre ganger så de på bagasjeluken og fire ganger på lekkasjen inn i selve bagasjerommet. Men fortsatt tok bilen inn vann.
Da rant begeret – og bilen – over for Ruben.
– Da hadde jeg vært innom verkstedet så mange ganger uten at det hjalp. Jeg så meg nødt til å hyre inn advokat.
Skulle få ny bil – står fremdeles uten
Sammen med advokaten som Ruben fikk i NAF tok de saken til Forliksrådet.
Etter råd fra jurister i NAF fikk Ruben også tatt en tilstandsrapport på bilen.
Ifølge Jonassen nektet Tesla først for alt.
Men til slutt ble partene enige om at Ruben skulle få bytte bilen i en brukt bil i en annen modell enn Teslaen han hadde hatt så mye problemer med.
Men likevel lot det vente på seg.
– Nå har det gått nesten to måneder. Jeg har purret nesten hver uke, men de har ikke klart å finne en bil jeg kan få bytte mot.
Derfor står Ruben fremdeles med sin problembil. Nå vurderer han rettsmekling, men det er dyrt og tidkrevende.
– Jeg synes Tesla opptrer utrolig uprofesjonelt. De er ikke samarbeidsvillig og vil bare krangle til egen vinning, hevder Jonassen, som ikke er den eneste som har hatt utfordringer med Tesla.
Føler seg spytta i trynet
Bjørnar Kvarsnes fra Ørnes har hatt en nokså lik erfaring med Tesla som Ruben Jonassen.
Kvarsnes kjøpte en ny Tesla i september 2021. Samme dagen som han hentet den, oppdaget han at frontruta var defekt.
Det var bare toppen av isberget.
– Hvordan har du blitt møtt av Tesla når du har presentert alle problemene?
– Man føler seg rett og slett spytta i trynet på.
– Man kommer med et problem, en helt ny bil, og under 24 timer etter kjøp så blir du møtt med oppgitthet og vanskelig kundeservice fra verkstedet.
Han legger til at det er de i salgsavdelingen som berger Tesla. Der er de fantastiske, mener Kvarsnes.
– Men verkstedbiten er ille.
Nå ønsker Kvarsnes å heve kjøpet. Han føler seg løyet til av Tesla og svært dårlig behandlet.
Daglig leder i Tesla Bodø ønsker ikke å kommentere saken, og Tesla Norge har heller ikke svart på NRKs spørsmål.
Men Teslaeierenes brukerklubb Tesla Owners Club Norway sier til NRK at det er Tesla sin strategi verden over å ikke uttale seg til media.
– Samme strategi verden over
Bilprodusenten har i stedet valgt å bruke instruksjonsvideoer i tillegg til sin egen app for å svare på kunders spørsmål og kommunisere med teknikere, forklarer styreleder i Tesla Owners Club Norway, Vigdis Asbjørnsen.
– Problemet er ikke så stort som man kan få inntrykk av, men Tesla burde kanskje vært flinkere til å ha dialog med kunden, sier organisasjonskonsulent, Roger Kolbu.
Han sier det er strukturen i Tesla som gjør at det tar spesielt lang tid for kjøperne å få svar fra bilprodusenten.
– Lokale avdelinger tar ofte vurderinger, men det har alltid vært en liten utfordring at det er ledelsen i USA som kan ta de store vurderingene. Det er derfor ting tar tid.
– Kan det skremme folk fra å kjøpe Tesla?
– Kanskje noen, men det er viktig å huske på at man alltid hører om dem som har problemer. De som er fornøyde hører man ikke om.
– Mange fornøyde Tesla-kunder
Generalsekretær Børre Skiaker i Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) opplyser at Tesla scorer høyt på kundebarometeret med tilfredse kunder.
– De som har problemer og ikke får den hjelpen de trenger er kanskje veldig misfornøyde. Men det er et stort antall som er veldig fornøyde.
Samtidig sier han at det er veldig mange Tesla-saker i Forbrukerklageutvalget, sammenlignet med andre saker.
Allerede i 2019 hadde KNA en artikkel der de omtalte at mange elbileiere opplever feil på de nye bilene sine.
Da stod Tesla alene for totalt 224 av Forbrukerrådets tvistesaker.
Og for 2–4 år tilbake så KNA flere tilfeller av Tesla-biler som kom ut på markedet uten den kvalitetskontrollen de burde hatt på blant annet de digitale systemene, mener Skiaker.
Det har ikke endret seg med årene, ifølge KNA.
– Forbrukeren ser i noen tilfeller ut til å bli brukt som testkaniner for fabrikkene, mener han.
Skiaker påpeker at fleste sakene blir løst. Men noen kunder opplever å ikke få kontakt med Tesla.
– Det er viktig at kunden er bevisst hvile rettigheter de har, og det sterke forbrukervernet som er i Norge gjennom forbrukerkjøpsloven. Der bør de reklamere hvis noe galt.
Forbrukerrådet er kjent med kunder som sliter med Tesla og andre elbiler. De sier til NRK at dersom feilen på bilen tar for lang tid å rette, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.
Dette har du rett på
Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier til NRK at selger i utgangspunktet både har rett og plikt til å reparere feil på nye biler.
Dersom feilen ikke kan rettes, at det tar for lang tid å rette, eller at samme feilen dukker opp for tredje gang, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.
Loven har en konkret frist som sier når bilen skal være reparert, men reparasjonen må skje innen rimelig tid.
– Hva som er rimelig tid, kan variere. Tre uker er litt kort tid til å kunne heve kjøpet, og man må kunne forvente at det å skaffe deler kan ta litt tid, sier Iversen.