Hopp til innhold

Må reise 30 mil for å ta taxilappen: – Klarer ikke skaffe sjåfører

Lovendringen skulle gjøre både drosjenæringen og -tilbudet bedre. Det har imidlertid fått motsatt effekt i distriktene, ifølge taxinæringa.

Jon Ragnar Nilsen

Jon Ragnar Nilsen har kjørt drosje i over 30 år. Nå er han bekymret for hva som vil skje med taxitilbudet i distriktene.

– Det nye drosjeregelverket vil være med på å legge til rette for innovasjon og et bedre tilbud for kundene, sa samferdselsminister Knut Arild Hareide.

I november 2020 kom en ny lovendring for taxinæringen. I korte trekk skulle det bli enklere å skaffe drosjeløyve gjennom mindre reguleringer i markedet. Tanken var at flere skulle bli drosjesjåfører. Dermed skulle tilbudet til folk bli bedre.

Men regjeringens drosjereform har fått uventede konsekvenser for små kommuner.

– Vi ser at næringen sliter med overetablering i de større byene, mens i distriktene sliter drosjeeiere med å få tak i sjåfører.

Det sier Jon Ragnar Nilsen, styremedlem i Norges Taxiforbund i Nordland. Han har kjørt drosje i over 30 år ved Narvik taxisentral og er nå bekymret for utviklingen.

– Jeg vil absolutt si at vi er i en krise.

Han forteller om trafikk som går som normalt.

– Men vi klarer ikke skaffe sjåfører. Det er blitt et kjempeproblem for næringen.

Studenter velger andre jobber

Årsaken er at det ikke lenger er de lokale myndighetene som tar hånd om oppkjøringen som gir taxilappen, også kalt kjøreseddelen.

Taxiløyvet gjelder nå for hele Norge.

Er du fra en av småkommunene i Nordland, må du reise til enten Bodø, Tromsø eller Mosjøen for å kjøre opp.

– Det er lange distanser. Og vi i denne næringen har vært avhengig av studenter og folk som vil jobbe ekstra i helgene, sier Jon Ragnar Nilsen.

– Studentene tar heller andre jobber når de må investere så mye tid og penger for å få drosjelappen, forteller han.

Tor Lange (51) fikk nettopp «taxilappen» etter en stund som arbeidsledig.

Men det var ikke enkelt.

Dyrt å bli taxisjåfør

Lange måtte reise 30 mil fra Narvik til Bodø for å ta praktisk oppkjøring. Og måtte også leie en drosje på stedet.

– Totalpakken for å få kjøreseddelen koster rundt 5000 kr, forutsatt at du består teorien og oppkjøringen på første forsøk, forteller han.

Lange besto imidlertid ikke den praktiske prøven på første forsøk.

Den innleide bilen hadde et GPS-system som ikke var helt oppdatert. 51-åringen var heller ikke kjent i byen.

– Det er alltid surt å måtte bruke ekstra penger, for det koster jo en del.

Tor Lange

Tor Lange (51) trives i jobben som drosjesjåfør. Men å skaffe taxilappen var ikke enkelt.

Foto: Privat

Krise etter pandemien

Jon Ragnar Nilsen i Norges Taxiforbund i Nordland tror at vanlige folk blir å merke drosjemangelen bedre når nattelivet tar seg opp til normalen etter pandemien. For det er spesielt i helgene det skorter.

– Å vente et kvarter syns folk går greit, men når det begynner å ta en time finner folk andre løsninger.

Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund, bekrefter at det er en krise på gang.

Øystein Trevland

Øystein Trevland, leder i Norges Taxiforbund.

Foto: Norges Taxiforbund

– Den nye taxiloven har ført til en voldsom overetablering i de store byene. Og det gjør at det nå er vanskelig å ha det som heltidsarbeid.

Alle kan nemlig skaffe seg taxiløyve. Du trenger bare godkjent vandel, helseattest, konkursattest og skatteseddel.

Men for å kjøre taxi, må du i tillegg ha en teoretisk prøve og en oppkjøring. Det holder ikke lenger med kjentmannsprøven på den lokale politistasjonen.

Og det har ført til utfordringer med oppkjøring i distriktene.

– Hva kan konsekvensene bli på sikt?

– Vi risikerer å få et løsarbeidersamfunn i drosjenæringen, sier Trevland.

Han er bekymret for at taxiyrket skal bli en deltidspost. Han ser heller ikke lyst på utviklingen i distriktene.

– Det blir veldig vanskelig å få tak i drosjer i distriktene, spesielt kvelder og helger, advarer Trevland.

Savnet mer oppfølging

Tor Lange trives i jobben som drosjesjåfør.

Men han forteller at lite var satt i system da han skulle ta teori og oppkjøring.

– Før de innfører sånne endringer, burde det ha vært et slags teorikurs, oppfriskning på en trafikkskole, som kan fortelle deg hva som venter på biltilsynet.

Hvis det er én ting han har lært under tiden som drosjesjåfør, så er det:

– Skal du kjøre drosjebil, så fiks det selv.

Sp: – Skal reversere ordningen

Siv Mosleth (Sp) sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Hun sier at de har en klar plan for drosjenæringen, dersom de havner i regjering etter valget:

– Da skal vi reversere taxi-reformen, og snu den sentraliseringen som fjerner tjenester fra distriktene og gjør det problematisk å bli drosjesjåfør, sier Mosleth.

– Regjeringen er advart, både mot hva som skjer i distriktene når Norge sentraliseres, og hva som skjer ved å liberalisere taxi-loven. Taxi overalt, alltid og taxi som en del av kollektivtransporten var for ikke lenge siden et samlet politisk mål. Nå har regjeringen rigget næringen for rasering.