Hopp til innhold

Taxisjåfører tjener ned mot 40 kroner timen

Koronarestriksjonene har gått hardt utover taxinæringen. For alenepappa Kim Mikkelsen Knutsen har det vært vanskelig å få hjulene til å gå rundt.

Kim Mikkelsen Knutsen

Kim Mikkelsen Knutsen har jobbet mange år som taxisjåfør. Nå ser framtiden mørk ut for han og familien.

Foto: Julie Groseth

– Jeg har lært meg å spare der jeg kan, men snart klarer jeg ikke mer. Jeg er på randen til å gå under, sier Kim Mikkelsen Knutsen.

Han jobber som taxisjåfør i Alta i Finnmark. NRK skrev i mars 2020 om taxisjåfører som sliter på grunn av pandemien.

Snart ett år etter ser ikke situasjonen noe lysere ut. Særlig ikke for en alenepappa.

For å tjene nok penger til å få mat på bordet, har altaværingen sett seg nødt til å jobbe flere timer i uka. I lang tid har han arbeidet 60 timer i uka i snitt.

– Det går ut over samvittigheten. Jeg får ikke vært sammen med sønnen min så mye som jeg skulle ønske, sier Knutsen.

Også sønnen begynner å savne faren sin.

– Jeg synes det er veldig dumt at han er borte. Vi får lite tid til å gjøre lekser og sånne ting sammen, sier 9 år gamle Egil Knutsen.

Kim Mikkelsen Knutsen og sønnen Egil

Kim Mikkelsen Knutsen og sønnen Egil liker å bruke tid sammen. Men i det siste har Egil vært mye hos bestemor, fordi faren har vært borte på jobb.

Foto: julie groseth / nrk

Ser nesten ikke sønnen sin

Årsaken til lange dager og lite penger er at drosjesjåfører jobber på provisjon. Det betyr at han kun tjener penger når han kjører passasjerer.

Og færre passasjerer har det naturlig nok vært under pandemien.

Noen dager har Knutsen vært på jobb i fire timer, uten å kjøre én eneste passasjer. Det betyr at han ikke tjener ett øre.

– Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke får gitt gutten min mat og tak over hodet, sier han oppgitt.

Knutsen eier ikke sin egen bil. Han er en såkalt «leiesjåfør», hvor han kjører bilen til en annen som har løyve. Taxisjåfører med eget løyve har fått kompensasjon for tapt inntektsgrunnlag under korona, men ikke leiesjåførene.

Kim Mikkelsen Knutsen kjører taxi

Knutsen pleide å kjøre i helgene, men det har han sluttet med nå som utelivet er dødt.

Foto: Julie Groseth / nrk

Stort problem landet over

Men drosjesjåføren fra Alta er ikke alene i denne situasjonen. En leiesjåfør som bor i Tromsø, som NRK har snakket med, fortalte at han i snitt tjener kun 40 kroner i timen.

Styreleder i Taxiforbundet Øystein Trevland skisserer en dyster situasjon for sjåfører rundt om i Norge.

– Det er nærmest umulig å leve på den lønnen enkelte får nå, sier Trevland.

Øystein Trevland

Øystein Trevland kan bekrefte historiene NRK har fått fortalt. Enkelte tjener så lite at de har problemer med å få tak over hodet og nok mat på bordet.

Foto: Norges Taxiforbund

Som en direkte konsekvens har mange måtte slutte. I 2020 sa 3000 opp jobben som taxisjåfør. Styrelederen bekrefter at det er et veldig høyt tall.

For å ha nok drosjer når samfunnet åpner opp igjen, oppfordrer Trevland de som eier bilene om å permittere deres ansatte, enten helt eller delvis.

Men ikke alle gjør det, nettopp fordi eierne tjener på at bilen er ute på veien.

Statssekretær for Arbeids- og sosialdepartementet, Vegard Einan (H), vet om problemet og sier de jobber med å utvikle en bedre ordning.

– Men vi kan ikke kun lage en ordning til taxinæringen. Vi må ordne nye inntektssikringsordninger for flere grupper. Én ting kan jeg si, og det er at det trolig ikke kommer på plass i år, sier Einan.

Han mener også ansvaret ligger hos arbeidsgiver.

– I utgangspunktet skal man betales av arbeidsgiver for de timene man er på jobb, og forholdet som angår lønn er mellom arbeidsgiver og ansatt her i Norge.

Vurderer å si opp jobben

Kim Mikkelsen Knutsen ble først permittert da korona brøt ut i mars. I august i fjor ble han spurt om han ville gå tilbake i jobb.

– Jeg hadde veldig lyst til å jobbe og bidra i samfunnet. Derfor sa jeg ja, sier han.

Men den dag i dag angrer han på valget han tok. Da han var permittert, hadde han mer å rutte med enn når han er i jobb nå.

– Det skal jo ikke være sånn at jeg må jobbe ræva av meg og likevel tjene mindre enn de som er permittert.

Nå har han gjort en avtale med arbeidsgiver hvor han slutter 15.30 hver dag, slik at han får fulgt opp sønnen sin. De har også snakket om delvis permisjon.

Men blir det ingen bedring for taxinæringen, vurderer han å si opp jobben.

– På et tidspunkt må jeg velge å prioritere sønnen min. Selv om jeg har veldig lyst til å bidra og hjelpe ved å kjøre mest mulig.

Kim Mikkelsen Knutsen og sønnen Egil

Hver dag setter de seg ned å jobber med lekser på PC-en. Men det har vært lite med kvalitetstid i det siste.

Foto: julie groseth / nrk

Hei!

Har du tips om en sak eller noen innspill til det jeg skriver, send meg en e-post.