Øykommune inviterer innbyggerne til å bli Uber-sjåfører – det liker Norges Taxiforbund dårlig

Øykommunen Røst i Lofoten mangler drosjer, og ber nå innbyggerne om å registrere seg som Uber-sjåfører. Men taxiforbundet ber dem la være.

Røst.

LANGT TIL HAVS: Den lille øykommunen ytterst i Lofoten står for tiden uten et taxitilbud, og leter nå etter alternative løsninger.

Foto: Kristian Kristiansen

– Sett deg i førersetet å få betalt – for nå har det blitt enda enklere å kjøre taxi i Norge!

Det skriver Røst kommune på sine nettsider.

Den lille øykommunen ytterst i Lofoten står for tiden uten et taxitilbud, og leter nå etter alternative løsninger.

Nå har de fått øynene opp for Uber.

«...hensiktsmessig å vurdere medlemskap i selskaper som formidler kjøreoppdrag mellom passasjerer og sjåfører, slik som Uber.»

 Næringssjef Regine Berglund Røst kommune

Regine Berglund er næringssjef i Røst kommune.

Foto: privat

Svært positivt

1. november 2020 ble taxireglene i Norge endret. Det innebærer blant annet at sjåførene ikke trenger å tilhøre et taxiselskap, at flere kan søke om løyver, og at sjåførene står fritt til å operere der de vil.

Med andre ord har blir det litt enklere for mannen i gata å bli taxisjåfør.

Næringssjef Regine Berglund i Røst kommune sier at øya sårt trenger et tilbud, og håper nå at noen vil vurdere dette som en bijobb, eller som heltidsjobb.

– De kan drive mer privat, og da er jo Uber en mulighet som er ganske interessant. Vi har veldig lyst til å ha transportmuligheter her ute på Røst.

– Målet er å få flere arbeidsplasser, mer vekst og aktivitet på Røst, sier Berglund.

De 480 innbyggerne på øya er i dag uten taxitilbud.

Berglund forteller at øyas hotell har egen buss, og at andre aktører ofte henter turister og besøkende i egne biler.

– Folk her ute er veldig gjestfrie, og prøver så godt de kan. Men det er klart at å ha et ordentlig tilbud er det optimale.

Berglund presiserer samtidig at dette ikke nødvendigvis må løses gjennom en avtale med Uber, og at dette kun er et forslag fra kommunens side.

Synes det er merkelig

At kommunen og innbyggerne på Røst savner et slikt tilbud kan Norges Taxiforbund godt forstå.

De stiller seg likevel kritisk til kommunens oppfordring om bruk av Uber.

– Jeg synes det er merkelig. Jeg skjønner ikke hvorfor de skal bruke Uber, sier leder i Norges Taxiforbund i Nordland, Jon Ragnar Nilsen.

Ifølge ham sendes 100 prosent av pengene ut av landet, før 70 prosent blir returnert til sjåføren.

– Tommelfingerregelen for å starte opp taxiselskap er 1000 innbyggere. Du må gjerne i tillegg til det ha avtale om å kjøre skolebarn, eller avtale med helseforetakene. Det er vel kanskje derfor de ikke har taxi på Røst lenger.

Jon Ragnar Nilsen, Leder i Norges taxiforbund i Nordland

Leder i Norges Taxiforbund, Jon Ragnar Nilsen fraråder Røst å bruke Uber.

Foto: Norges taxiforbund

Kommunen kunne heller gitt tilskudd til noen beboere i kommunen som ønsket å starte opp et taxiselskap.

– Det er kjempevanskelig når det er så lite befolkningsgrunnlag.

– Jeg ville heller anbefalt bopelsløyve, gjerne med tilskudd fra kommunen. Du bør ha mellom 1000 og 1500 personer i kommunen for å få et levelig utkom av å drive drosje.

– Jeg synes det er veldig merkelig.

– Interessant

Med de nye reglene fra regjeringen kan taxisjåførene i dag operere på ulike steder i landet.

Det har kommunen lagt spesielt godt merke til.

– Vi synes det er spesielt interessant at sjåførene ikke trenger å kjøre bare her, men at de også kan kjøre i for eksempel Bodø, eller hvis en reiser en annen plass.

Akkurat som taxiforbundet anerkjenner Berglund at det kan være vanskelig å drifte taxi på et lite sted.

– Med ca. 490 innbyggere er det jo begrenset hvor mye penger du kan tjene på å kjøre taxi. Men med de nye reglene gir det rom for mer fleksibilitet som forhåpentligvis kan gi en mulighet for drosjevirksomhet på Røst.

– Det er ingen garantier for at Uber er det optimale å bruke her, men det er en mulighet.

Berglund mener dette kan være en fin mulighet både for unge og eldre i kommunen.

– Dette vil åpne opp for mange spennende muligheter på Røst, og etter vårt syn synes vi dette er kjempeinteressant.

Det har ikke lykkes NRK å få en kommentar fra Uber selv.

Røst kommune foreslår Uber som et godt alternativ.

Dette skriver Røst kommune på sine nettsider.

Foto: Røst kommune / Skjermdump

– Må ha et tilbud

Forsker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk institutt (TØI) kan godt forstå at kommunen leter etter alternative løsninger.

– Det er fullt lovlig å bruke Uber i Norge. Men om det er stuereint kommer an på kommunens politiske oppfatning og hvilke innkjøpskriterier de har.

– De må jo ha et tilbud. En av de siste tjenestene som forsvinner fra et distrikt er drosjetilbudet, sier Aarhaug.

Også forsker ved OsloMet, Lisbet Berg stiller seg kritisk til Uber, og måten selskapet drifter på.

For situasjonen de er i på Røst sier Berg at dette kan forsvares, men hun mener likevel at kommunen heller burde laget en slags lokal variant av tjenesten.

– På et så lite sted så kan det på en måte forsvares. Men det finnes mange andre delingstjenester, man kan jo til og med lage en på Røst, sier Berg.