Mens Norges travleste togstrekning må vente mange år på dobbeltspor, slapp regjeringen torsdag nyheten om at de vil bygge dobbeltspor til en prislapp på 23 milliarder mellom Råde og Fredrikstad.
Det vekker undring i nord.
– Det bor kanskje mange folk på Østlandet, men det trumfer likevel ikke den strategiske betydningen Ofotbanen har, sier regiondirektør Hans Christian Kaurin Hansson i NHO Nordland.
Fylkesråd for samferdsel i Nordland, Marianne Dobak Kvensjø (H), er enda tydeligere.
– Dette er feil prioritering, sier hun til NRK.
– Det er flott at man velger å prioritere jernbane, men jeg tenker at både Nordlandsbanen og Ofotbanen bør komme i første rekke. Både med tanke på verdiskapningen og betydningen for reiseliv og næringsliv. Men også med tanke på beredskap og sikkerhet, særlig gjelder det Ofotbanen.
Ofotbanen fra Narvik til svenskegrensen utgjør kun én prosent av jernbanenettet i Norge, men frakter over 60 prosent av godsmengden i tonn.
Det svenske gruveselskapet LKAB kjører vanligvis ti daglige tog fullastet med jernmalm med Ofotbanen, som er den viktigste forsyningslinjen for å produsere stål i Europa.
I løpet av et år blir det fraktet fisk for 25 milliarder kroner over Ofotbanen, og over halvparten av alle dagligvarer til Nord-Norge fra Narvik og nordover går gjennom den viktige transportåren.
Ofotbanen kalles derfor for Nordens Suez-kanal. Og det er ikke uten grunn, ifølge NHO.
– Banen har stor betydning for transport av sjømat, mineraler, dagligvarer og post. Den er veien inn og ut av Arktis, sier regiondirektøren.
Stengt i 65 dager
Ofotbanen har vært stengt i to perioder siden midten av desember, som følge av to dramatiske togavsporinger på svensk side.
I 65 dager var det ikke vært mulig å frakte jernmalmen fra Kiruna i Nord-Sverige til Narvik, hvor malmen fraktes ut i verden med skip.
Med dobbeltspor kunne problemene vært unngått, lyder et unisont krav fra nord.
Men det vil ikke regjeringen være med på. Ikke nå i hvert fall.
Regjeringen sier nei
Fredag før påske skal Nasjonal transportplan for 2025–2036 legges fram.
Under et besøk i Nordland siste uke lettet samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) litt på sløret.
På en pressekonferanse sa han at regjeringen vil legge til rette for at det bygges opp til to eller tre nye krysningsspor på den fire mil lange togstrekningen mellom Narvik og Riksgrensen.
Men foreløpig er det ikke klart om når det settes av 2 milliarder kroner, som en slik utbedring vil koste.
Svenskene følger etter
Mens den norske samferdselsministeren så langt ikke har vært konkret om når man kan stikke spaden i jorda, er hans svenske kollega hakket mer tydelig.
Til NRK opplyser den svenske samferdsels- og boligministeren, Andreas Carlson, at utbedringen på svensk side starter allerede i 2026.
En oppgradering av Malmbanen lå opprinnelig inne i planene til det svenske Trafikverket for 2028 til 2033.
– Vi har gitt Trafikverket i oppgave å levere forslag til ulike løsninger, blant annet for et dobbeltspor på strekningen Luleå-Boden, sier Carlson.
Og legger til:
Mellom Kiruna og grensen til Norge skal det bygges flere krysningsspor, mens eksisterende møtestasjoner skal forlenges, som vil øke kapasiteten betraktelig, ifølge Carlson.
Og det er ingen tvil hvorfor svenskene nå girer opp i nord.
– Sveriges Nato-medlemskap kommer til å stille store krav til svensk infrastruktur. Det svenske forsvaret har allerede pekt på viktigheten av å styrke den øst-vestforbindelsen mot norske havner, som Narvik og Trondheim.
NHO: – Haster med dobbeltspor
Også Narvik-ordfører Rune Edvardsen (Ap) skulle helst sett at togmilliardene til Østfoldbanen heller ble brukt i nord.
– Hadde banen ligget sør for Trondheim, så hadde det vært dobbeltspor. Ofotbanen erstatter 20.000 trailere mellom Narvik og Oslo i året. Derfor håper jeg det kommer noe mer konkret i NTP-en som kommer neste fredag.
Regiondirektør Hans Christian Kaurin Hansson i NHO Nordland går enda lenger.
– Vi forventet at Norges regjering her i Norge tar ansvar for jernbanestrekning som er så viktig, sier han.
– Vi hører at det skal komme nye krysningsspor, men det er ikke nok. Dersom vi skal
fortsette å både sikre arbeidsplasser og også forsvarsevne, må vi ha dobbeltspor.
Samferdselsministeren har tidligere sagt at det ikke er nødvendig med dobbeltspor nå. Det er ikke NHO-sjefen i Nordland enig i.
– Det vi trenger på Ofotbanen da, det er helt åpenbart dobbeltspor.
Han sier at det ikke finnes alternativer for Ofotbanen, og at den er essensiell for befolkningen, næringslivet og landets sikkerhet.
– En halvveis utbygging er uakseptabel, dobbeltspor hele veien er løsningen.