Den svenske Havarikommisjonen er i full gang med å undersøke både togsettet og jernbaneskinnene ved Vassijaure stasjon, hvor et tomt malmtog fra gruveselskapet LKAB på vei til Kiruna sporet av lørdag.
– Målet er å finne ut hva som har skjedd. På en eller annen måte har togvognene sporet av, sier granskingsleder Jonas Bäckstrand til NRK.
Avsporingen i helga er den andre siden midten av desember, og skjedde bare få dager etter at Ofotbanen nettopp hadde åpnet igjen etter den forrige ulykken.
Da hadde Ofotbanen, eller Malmbanan som den heter på svensk side, vært stengt i 65 dager.
Etterforskes som sabotasje
Mandag, samme dag som Sverige får grønt lys til inntreden i Nato, melder det svenske politiet at de åpner etterforskning av begge de uforklarlige avsporingene.
ulykkene beskrives som alvorlige og etterforskes som mulig sabotasje.
Karin Markaberg, som leder etterforskningsseksjonen ved politiet i Norrbotten, sa til NRK mandag at klassifiseringen som sabotasje er gjort for «å få tilgang til verktøykassen vår».
Det betyr at politiet får tilgang til flere etterforskningsmidler og mer inngripende etterforskning.
Hun ønsker ikke å kommentere hvilke utenlandske aktører som kan stå bak den eventuelle sabotasjen.
Forsker: – Ikke overrasket
NRK har tirsdag forsøkt å få en kommentar fra PST om utviklingen i etterforskningen på svensk side. De vil ikke kommentere, men i et intervju 12. januar nevner PST-leder Kjersti Helland i Nordland Ofotbanen som et eksempel på et etterretningsmål.
Orlogskaptein og forsker ved Sjøkrigsskolen Tor Ivar Strømmen tror imidlertid det kan ligge mer bak svenskenes mistanker.
– De har nok et grunnlag som tilsier at dette kan være noe annet enn et hendelig uhell. Graden av samsvar i tid med svensk Nato-medlemskap og alliert styrkedemonstrasjon i nord, er påfallende.
Dersom det skulle vise seg å være sabotasje, vil ikke Strømmen bli overrasket.
– Dersom det er sabotasje og dersom det er Russland som står bak, så er det ikke tilfeldig. Da er det et målrettet signal for å avskrekke oss, sier han.
Og legger til:
– Sabotasje mot viktig og sårbar infrastruktur er et signal om vi bør trå varsomt. Og at vi ikke er usårlige selv om vi er Nato-medlemmer. De kan ramme våre interesser uten at det utløser artikkel 5.
Selv spekulasjoner om sabotasje kan være det Russland ønsker, ifølge forskeren.
Strømmen sier det er flere årsaker til at nettopp Ofotbanen er så viktig i Nato-sammenheng.
– Av de norske havnene som er viktigst for å etterforsyne, understøtte og forsterke Sverige, Finland og deler av Baltikum, er Narvik den viktigste. Mest fordi jernbanen fra Narvik til Bottenviken er langt bedre enn Meråkerbanen, og distansen er kortere.
Med svensk Nato-medlemskap vil Russland prioritere vår region mye høyere, ifølge Strømmen.
– Norge er ikke lenger bare en mottaker av forsterkninger. Vi er også et ei bru mellom USA, Storbritannia og andre på den ene siden, og Sverge, Finland og Baltikum på den andre. Vi blir en stat som langt mer enn tidligere må forvente å bidra til andres forsvar.
– Å oppgradere jernbanen er kanskje den viktigste investeringen Norge kan gjøre som alliert, legger Strømmen til.
Skal løfte av deler av togsettet
Så langt har ikke den svenske Havarikommisjonen funnet spor som kan tyde på sabotasje.
Tre personer jobber nå med å undersøke både vognene og skinnene på ulykkesstedet ved Vassijaure stasjon. Planen er å løfte av deler av togsettet.
Granskingsleder Jonas Bäckstrand opplyser at undersøkelsene etter planen avsluttes onsdag.
– Vi undersøker om det kan ha vært noe feil på togvognene eller på selve sporet. Eller en kombinasjon. Så langt ser det ut som en avsporing som har skjedd litt bortenfor her og forplantet seg i toget fram til stasjonen.
På spørsmål om beviser på en eventuell sabotasje henviser Bäckstrand til politiet.
– Enn så lenge har vi ikke funnet beviser på det. Vi behandler ulykken som en vanlig togavsporing.
Tapte 100 millioner om dagen
Det svenske gruveselskapet LKAB står for 85 prosent av jernmalmen som produseres innenfor EU.
LKAB kjører vanligvis ti daglige tog fullastet med jernmalm med Ofotbanen. At banen ble stengt før jul førte til at det svenske gruveselskapet tapte rundt 100 millioner svenske kroner per dag.
De taper enorme summer på at banen igjen er stengt.
Tidligere i februar skrev NRK at 3 millioner tonn jernpellets med en verdi på 5 milliarder kroner hadde hopet seg opp på industriområdene i Kiruna og Svappavaara.
Det er uklart hvor lenge jernbanen blir stengt, ifølge gruveselskapet LKAB. De taper enorme summer på at banen igjen er stengt.
Før det svenske Trafikverket kan starte sine undersøkelser av den skadde delen av skinnene, må Havarikommisjonen bli ferdig med sin jobb. Det skjer tidligst onsdag.
– Først da kan vi si noe om hvor lang tid det vil ta før jernbanen kan åpne, sier Peter Jonsson i Trafikverket til SVT.