- Vi vil legge skipet ned langs bunnen slik at det blir stabilt og trygt for dykkere å gå inn i vraket, sier politimester Arnstein Nilssen i Nordmøre og Romsdal politidistrikt.
Natt til tirsdag kommer det en slepebåt fra Kristiansund til havaristedet for å delta i operasjonen som er planlagt å begynne ved daggry tirsdag. Seks dykkere fra et firma i Hovdebygda på Sunnmøre skal også delta i operasjonen, opplyser Nilssen. Dykkerne skal også bringe opp de tre savnede av mannskapet på Kongstind, som man regner med omkom da skipet gikk ned.
Farefullt
Mandag hentet dykkere opp en omkommet person fra frakteskipet. Den omkomne befant seg i båtens styrehus, helt akter. Han var synlig fra utsiden av båten, og kunne ifølge politimesteren i Nordmøre og Romsdal, hentes ut uten større risiko for dykkerne. Den omkomne ble mandag ettermiddag transportert til sykehuset i Molde. Politimester Nilssen leder arbeidet som nå pågår med sikte på å lokalisere eventuelle omkomne inne i skipet og få dem ut. Nilssen sa mandag at det foreløpig ikke er aktuelt å gå inn i båtens lugarer med dykkere for å lete etter de tre som fortsatt er savnet.
- Oppdraget med å gå inn anses som så farefullt at vi ikke kan gjøre det med den stillingen skipet nå har, sa Nilssen.
Et mysterium
Kongstind forliste ved Svorven på Hustadvika på Romsdalskysten natt til søndag, da frakteskipet var på vei sørover kysten fra Kristiansund. Båten er lastet med kunstgjødsel. Mannskapet besto av skipper Torgeir Myklebust (59) fra Svolvær, Bjørnar Amundsen (43) fra Svolvær, Einar Knutsen (51) fra Tranøy og Cato Alsos (27) fra Andenes, men bosatt i Bodø. Det var den automatiske nødpeilesenderen som varslet om ulykken. Det kom ingen annen nødmelding fra skipet.
Sjøfartsinspektøren i Midt-Norge, Svein Olsen, sier at forliset må ha skjedd veldig fort. Ut over dette vil han ikke uttale seg om noen mulig årsak. Det er foreløpig ikke tatt stilling til eventuell sjøforklaring. Politimester Arnstein Nilssen ønsker ikke å uttale seg om eventuelle skader på skroget. Forut virker båten hel. Spørsmålet er om den har fått skader midtskips eller akter som følge av harde slag mot sjøen eller mot et undervannsskjær. En annen teori er forskyvning av lasten, men dette har rederiet stilt seg tvilende til.
50 meters dyp
Fraktebåten ligger foreløpig på ca. 50 meters dyp med baugen så vidt over sjøoverflaten. Akterenden ligger på havbunnen, og det er luft i forskipet som gir oppdrift slik at fartøyet ligger vertikalt i sjøen.
- Det kan virke som om fartøyet ligger litt dypere i sjøen nå enn søndag. Baugen vises ikke så godt. Men dette kan også skyldes mindre sjøgang, sier sjefen på kystvaktskipet Lafjord, kapteinløytnant Jon Erik Bendiksen.
Kongstind ligger like ved Svorven på innsiden av hurtigruteleia. Det forliste skipet ligger midt i innseilingsleia fra ytre til indre lei på Hustadvika, i grønn posisjon for Svartskjær lykt.
- Det er dermed farlig for skipstrafikken slik det ligger nå, sier Bendiksen.
Politimester Nilssen sier at spørsmålet om skipet skal heves, først og fremst blir en sak mellom rederiet og dets forsikringsselskap.