Det er mye som skal stemme for at flyet ditt skal ta av og lande til rett tid. Det siste året er flytrafikken her i landet påført store forsinkelser på grunn av flygelederbråket i Avinor.
Og nå flagger SAS Braathens ut og vil fly fra Gardermoen via Sverige til alle flyplasser i Nord-Norge unntatt Bodø. Det sier seniorrådgiver Knut Løvstuhagen i SAS Braathens.
- Dels får vi fly rette linjer, vi flyr i et område med lite trafikk, og vi kan også på denne måten avlaste et område med stor trafikk, sier han.
Sparer penger
I tillegg sparer SAS Braathens omlag én million kroner i året fordi det svenske luftfartsverket fra nyttår senket sine avgifter på gjennomflyging av svensk luftrom. Samtidig blir det kortere flytid og mindre drivstoffutgifter. Men Løvstuhagen avviser at utflaggingen er økonomisk motivert.
- Det stemmer overhodet ikke, sier han.
Vinn-vinn
SAS Braathens er dermed i en vinn-vinn-situasjon mens Avinor taper inntekter i millionklassen til søta bror. Det bekrefter kommunikasjonsdirektør Ove Narvesen i Avinor.
Ove Narvesen
- Det betyr at vi taper en halv million kroner i uken, eller 26 millioner i året, sier han.
Dermed blir det enda vanskeligere for Avinor å skape lønnsom drift.
- Vi må effektivisere enda mer for å få kostnadene ned, sier Narvesen.
Beklager utflaggingen
Avinor-direktør Randi
Randi Flesland
Flesland beklager sterkt at SAS-Braathens nå flyr over Sverige på de fleste flygningene til Nord-Norge. Hun håper nå de norske prisene snart kommer ned på svensk nivå.
Det haster å gjøre Avinor mer effektiv, sier hun.
- Det er en bekreftelse på det vi har hevdet lenge - at det blir hardere konkurranse. Derfor effektiviserer vi nå sånn at vi kan opprettholde denne tjenesten i Norge. Hvis Sas Braathens velger å fly over Sverige, betyr det jo mindre inntekter på oss, sier Flesland.