Hopp til innhold

Aili Kirste fikk brev fra Widerøe etter flytur

Rullestolbrukere risikerer ikke å få være med på flyet, selv om de har billett. Kravet om ledsager praktiseres svært ulikt, også innad blant flyselskapene. Det har blant andre Aili Kirse Arntzen fått erfare.

Aili Kirste Strømeng Arntzen

Flyreisene hjem til familien i Lofoten kan bli færre nå som Aili Kirste Strømeng Arntzen må ha med ledsager. Det finnes nemlig ingen støtteordninger for fritidsreiser enda.

Foto: PRIVAT

NRK har gjort enkelte presiseringer i saken etter ønske fra Widerøe.

Denne uka fortalte NRK om rullestolbruker Magne Sivertsen som sliter med å finne seg en ledsager som kan sitte sammen med han på flyet.

Han har derfor bestemt seg for å kjøre fra Svolvær til Trondheim for å rekke sykehustimen på St. Olavs hospital.

Sivertsen er ikke alene om å bli overrasket over ledsager-kravet.

For selv om flyselskapene i flere år har hatt anledning til å nekte personer med funksjonsnedsettelse å fly hvis de ikke har med seg ledsager, praktiseres regelen ulikt.

Det fikk Aili Kirste Strømeng Arntzen erfare da hun tidligere i år skulle fly fra Bergen til Leknes for å tilpasse samekofta til eget bryllup. Hun ble først stanset i gaten og nektet adgang på flyet.

Aili Kirste Strømeng Arntzen

Aili Kirste Strømeng Arntzen fikk til slutt tilpasset kofta slik at den satt perfekt til bryllupet. Men hadde hun møtt samme behandling på hjemreisen til Bergen hadde hun ikke rukket sitt eget bryllup.

Foto: PRIVAT

Grunnen: Hun satt i rullestol og hadde ikke med ledsager.

Widerøe presiserer at dette er regler som de europeiske luftfartsmyndighetene innførte i 2016.

Ulike vurderinger på samme tur

Bakgrunnen for kravet er at alle skal kunne evakueres innen 90 sekunder. Kravet skal sikre både rullestolbrukeren og øvrige passasjerer.

Arntzen har nedsatt gangfunksjon, men mener hun fint vil klare å evakuere seg selv.

– Jeg hadde klart å komme meg frem med å bruke ryggen på flysetene som støtte eller ved å krabbe, sier hun.

Men under reisa i januar mente flyselskapet at hun måtte bli igjen ved gaten før en flyvertinne, på reise i privat regi, tilbydde seg å være ledsageren hennes.

Widerøe presiserer at både personell ved gaten og kabinansatte på den aktuelle flyvingen anså det dit hen at Arntzen ikke var i stand til å kunne evakuere seg selv og som derfor avleverte rapporten som senere ble utgangspunktet for den omtalte e-posten til kvinnen som hadde bestilt flybilletten for Arntzen.

På neste flyavgang, som også var et Widerøe-fly stilte ingen krav om ledsager. Heller ikke på turen hjem – også det Widerøe.

Men så, flere uker etter flyturen, kom det nok en beskjed.

Da mottok vedkommende som hadde booket flyreisen til Strømeng Arntzen, en e-post fra Widerøe.

I brevet sto det blant annet: «Vi har mottatt tilbakemelding fra kabinpersonell i f.m. reisen 1. januar, at Aili Strømeng ble vurdert dit hen at hun ikke var i stand til å klare seg alene, dersom en nødssituasjon skulle oppstå».

– Billigere med en Syden-tur

Arntzen forteller at hun har klart seg selv hele livet og stiller seg undrende til Widerøes vurderingen av helsen hennes.

– Jeg har ingen hjelpetjenester hjemme og vet jeg hadde klart å komme meg til en nødutgang.

Hun sier terskelen for å besøke familie og venner i Lofoten har økt. For å fly fra Bergen til Leknes blir straks vanskeligere når hun også må dekke billetten til en ledsager.

– Bare en flybillett hjem koster mellom 1500–3000 kroner. Det er jo billigere å dra til Syden.

Hjelper ikke å ringe i forveien

Luftfartstilsynet oppfordrer folk i rullestol om å ringe flyselskapet på forhånd hvis de er usikre på om mannskapet vil kreve ledsager eller ikke.

Men det er ikke sikkert at et ja herfra, er et ja når rullestolbrukeren er kommet til flyplassen.

– Det gjøres også en vurdering av flyselskapet ved innsjekking eller på gate, skriver senioringeniør Hilde Høiem i en e-post til NRK.

Kommunikasjonssjef for Widerøe, Catharina Solli, sier at det er kapteinen som har det siste ordet hos Widerøe.

Catharina Solli, kommunikasjonssjef i Widerøe

Kommunikasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli, sier en vurdering kan gjøres helt frem til passasjerene står ved gate. Møter ikke passasjer i rullestol eller ledsager kravene til Luftfartstilsynet vil de bli nektet adgang.

Foto: Widerøe

Vil det si at det står på hver enkelt kapteins vurdering om han lar en med rullestol få bli med uten ledsager eller ikke da?

– Ja, svarer Solli.

Hvis kapteinen for flyet ved avreise mener en person er fysisk anlagt, men kapteinen for flyet ved hjemreise mener det er nødvendig med ledsager, kan vedkommende risikere å stå igjen på flyplassen.

FFO: – Diskriminerende

Politisk rådgiver for Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon, Cato Lie, sier at flere som før har flydd alene , nå blir nektet å komme om bord uten ledsager.

Han stiller også spørsmål ved hvor grensen går for Luftfartstilsynet.

Lie sier det er stor forskjell på en person med nakkeskade, og en som har bevegelighet selv om han eller hun bruker rullestol.

– Jeg er også rullestolbruker, men klarer å gå noen skritt med krykker. Vil jeg bli rammet av den regelen?

Widerøe presiserer at om Lie ved hjelp av krykker (som han kan ta med seg inn i kabinen på flyreisen med øvrig håndbagasje) kan ta seg fra sitt sete til en utgang/nødutgang i løpet av 90 sekunder så vil han kunne reise uten ledsager.

Han mener også at kravet gjør det veldig dyrt.

– Dersom man er rullestolbruker og må ha med ledsager, må man betale to billetter. I min verden er det diskriminerende, sier han.

Han mener flyselskapene må komme disse brukerne i møte med rabattordninger.

Ifølge Luftfartstilsynet anbefaler EU at ledsagere får reise gratis eller til sterkt redusert pris. Det er imidlertid opp til flyselskapene å bestemme.

Frp og SV vil endre kravet

– Det er åpenbart at man må finne en støtteordning slik at de som sitter i rullestol skal få muligheten til å reise som alle andre.

Det sier stortingspolitiker og leder for Arbeid- og sosialkomiteen, Erlend Wiborg (Frp).

Erlend Wiborg, stortingsrepresentant for Frp

Erlend Wiborg, stortingspolitiker fro Fremskrittspartiet.

Foto: Christian Nicolai Bjørke/NRK

Solfrid Lerbrekk

Solfrid Lerbrekk, stortingspolitiker (SV) og medlem av arbeids- og sosialkomiteen, mener kravet er diskriminerende slik som det praktiseres nå.

Foto: Svein Sundsdal / NRK
Han vil nå følge opp med de ulike forbundene for å se hva som kan gjøres.

Stortingspolitiker og medlem av arbeids- og sosialkomiteen, Solfrid Lerbrekk (SV), mener kravet i seg selv er urimelig.

– Hvis kravet hadde vært på de med medisinsk behov for assistanse, hadde det vært noe annet, men det er veldig urimelig når kravet er på rullestolbrukere generelt, sier hun.

Hun mener kravet må endres.

– Det må bli mye enklere å etterfølge for flyselskapene, og ikke minst de det gjelder, sier hun.