Av klagene som kommer inn til forbrukerrådene, er det teleklager som ligger på topp, og det med klar margin. Den harde kampen mellom teleselskapene rammer kundene, sier kontorsjef i Forbrukerrådet i Nordland, Magne Berntsen.
- For første gang i historien er det ikke biler og campingvogner som topper klagestatistikken. Telekrigen er i gang, sier Berntsen.
- Mange har opplevd å bli oppringt av nye og gamle teleoperatører i høst. Det har ført til mye krangling, dobbeltfakturering og inkassokrav. Konkurransen har tydeligvis sin bakside. Det går knapt en uke uten at en ny teleoperatør kommer inn på markedet. Og de nye operatørene bruker agressive metoder, sier Berntsen som råder forbrukerne til å be om skriftlige avtaler istedenfor kjappe samtaler på kveldstid.
Hver femte klage i 2003 gjaldt fasttelefon, mobiltelefon eller internett. Men det gjelder ikke bare abonnement. I denne potten finner vi også en rikelig andel klager på regninger fra telesex-selskaper. Et onde det har vist seg å være vanskelig å bli kvitt, ifølge Berntsen.
Telesex-fakturering er stadig en gjenganger, særlig for internettbaserte tjenester. Vi trodde vi hadde greid å ta knekken på denne virksomheten, men der tok vi feil, sier Berntsen.