Til tross for sol og postkortvær de siste dagene, har det vært en rimelig heftig vinter i nord.
I januar og februar var det ikke måte på antall uværsdager og lavtrykkene sto i kø.
Det gjorde også bilistene. Eller, i hvert fall de som ikke satte fra seg bilen og jogget over fjellet, slik Ronny gjorde da han ble stående fast over Beiarfjellet.
Og det har vært mye kø i vinter.
Nye tall fra Veitrafikksentralen viser antall stengninger og kolonnekjøringer de ti siste vintersesongene. Tallene går bare fram til utgangen av februar, men er nok til at det er satt rekord flere steder.
E6 over Saltfjellet vært stengt flere ganger enn noen hel vintersesong de siste ti årene. Hittil i vinter har veien vært stengt 51 ganger.
Gjennomsnittet de siste ti årene ligger på 30 stengninger.
Også E6 over Kvænangsfjellet er på nivå med tidligere rekordvintre – et par måneder før vinteren er over.
Det er veiene i Finnmark som stenger oftest, men her er det litt for tidlig å si om denne vintersesongen blir blant de aller tøffeste.
Spesiell vinter
Brøytebilsjåfør Arne Petter Nystad har jobbet med å rydde veiene i Fauske i mange år. Han mener det har vært en spesielt vanskelig vindretning i år.
– Det har ikke vært ren østavind, slik vi hadde mye av før. Det gjør at det legger seg snø på helt nye steder. På helt utrolige plasser, som nede i dype daler og andre steder man ikke skulle tro.
Han sier han og kollegaene tar jobben med godt humør, men at det skal bli greit å legge årets vinter bak seg.
– Jeg gleder meg til våren. Det har vært en spesiell vinter med mye vær.
Tøffere vinter i år
At det har vært en vinter utenom det vanlige, kan Statens vegvesen bekrefte.
– Statistikken viser stor variasjon fra år til år, og det er ikke tvil om at vinteren så langt har vært tøffere enn vanlig i store deler av Nord-Norge, sier avdelingsdirektør Tore Lysberg i Statens vegvesen.
Han berømmer entreprenørene som har ansvaret for å holde fjellovergangene åpne.
– De har tatt i bruk alt av kapasitet og de gjør en kjempejobb under svært krevende forhold.
Statens vegvesen er forberedt på at vintrene kan bli både lengre og tøffere i årene som kommer.
– I tillegg til mer vind og nedbør generelt, viser klimaforskningen at vi må vi regne med mer snø i høyfjellet. Utfordringene med fokksnø, dårlig sikt og snøskredfare vil derfor trolig øke i framtiden, sier Tore Lysberg.
Taper millioner
Samfunnet taper over 90 millioner kroner i året på forsinkelser som følge av dårlig vær på fjellovergangene i Nord-Norge. Det viser en analyse Nordlandsforskning har utført for Statens vegvesen.
– Vi er opptatt av å øke åpningstidene på veiene. I forbindelse med arbeidet med Nasjonal transportplan for 2022-2033 har vi spilt inn et prosjekt for Åpne vinterveger, der vi vil ta i bruk ny teknologi og gjøre fysiske tiltak på de mest utsatte punktene på E6 Sennalandet, E6 Saltfjellet og E10 Bjørnfjell, sier avdelingsdirektør Unni M. Gifstad i Transport og samfunn i Statens vegvesen.