Samferdselsministeren er klar i sin tale:
– Tollvesenet skal ikke bli politi. Men de skal få gjennomføre ruskontrollen, sier Jon-Ivar Nygård (Ap).
Regjeringen har nettopp sendt ut et nytt lovforslag på høring.
– Tolletaten er på grensene og gjennomfører en del kontroller allerede. Nå kan vi få en tilleggsdimensjon med ruskontroller. Vi får utnyttet ressursene i staten bedre.
Regjeringen vil også gi tollerne mulighet til å holde igjen ruspåvirkede førere med makt fram til politiet kommer.
Mange er ruspåvirket
Hvert år blir rundt 10.000 personer tatt for ruskjøring i Norge.
Men mange som slipper unna.
Politiinspektør Geir Marthinsen er leder for UP i Nord-Norge.
I en SMS uttrykker han seg positivt:
Videre skriver han:
Han sier at han dog ikke vil forskuttere hva UP kommer til å svare på høringen, som vil bli svart ut av UP-sjefen sentralt.
NRK har derfor spurt UP-sjef Knut Smedsrud det samme spørsmålet: Er dette en god idé?
– UP synes dette er et godt forslag. Først og fremst fordi det vil ha en forebyggende effekt og at det vil føre til økt oppdagelse, sier han.
– Vi vil se nærmere på forslaget før vi avgir vårt høringssvar.
Regjeringen vil la tollerne slippe å ringe politiet hvis de mistenker at en sjåfør er ruspåvirket. De vil åpne for at tollerne selv kan gjennomføre en rustest for å få bekreftet mistanken først.
Foto: Ole Berg-Rusten / NTBVinn-vinn for samfunnet
I dag må tollerne ringe politiet hvis de mistenker rus.
– Det er vinn-vinn for samfunnet. At også vi kan utføre denne type kontroll.
Det sier Jostein Halvorsen. Toller og nestleder i Norsk tollerforbunds avdeling øst.
Ved mindre grenseoverganger kan håndteringen av ruspåvirkede førere være en utfordring.
Ikke alltid politiet varsles
Det er ikke alle grenseoverganger politiet kan være raskt på plass.
– Vi kan risikere at man blir sittende en stund å vente og risikere at promillen går ned, eller bli borte, sier Halvorsen.
Ifølge høringsnotatet er tollerne i enkelte tilfeller sterkt i tvil om en fører er ruspåvirket. Det kan føres til at politiet ikke kontaktes.
Frank Lauritz Jensen er rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund.
Han er positiv:
– Jeg syns det er en god idé. Det er ikke til å komme fra at det er andre nasjoner og kulturer som ikke har samme rigide forhold til alkohol og bilkøring. Og det er viktig at de blir stanset på grensen.
Frank Lauritz Jensen er rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund.
Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRKVil ikke gi flere ressurser
– Det må helt klart følge med ressurser. Det er lite folk i etaten generelt, sier Halvorsen.
Men regjeringen legger ikke opp til økte overføringer til tolletaten med det første, skal vi tro høringsnotatet.
De presiserer også at en endring av lovverket kun vil gi tolletaten mulighet til å gjennomføre kontroller, men at det er ingen plikt.