Hopp til innhold

– Sorgen og tapet vil jeg alltid ha med meg

Pårørende etter Hercules-ulykken i fjor forventer at Forsvaret følger opp rapporten som den svenske havarikommisjonen legger fram i dag.

De fem norske offiserene som omkom da Hercules-flyet Siv krasjet inn i Kebnekaise

OMKOM: Med en fart på 520 kilometer i timen fløy Herculesflyet rett inn fjellveggen mellom Kebnekaises nord- og sørtopp. De fem offiserene som mistet livet var Truls Audun Ørpen (46), Bjørn Yngvar Haug (40), Siw Robertsen (45), Steinar Utne (35) og Ståle Garberg (42).

Foto: NRK

– Jeg tror Forsvaret kommer til å ta rapporten på største alvor. De anbefalingene som måtte ligge i rapporten og som måtte angå Forsvaret, forventer jeg blir fulgt opp, sier faren til omkomne Steinar Utne (35), Torfinn Utne (70), til VG.

Forsøker å leve normalt

Ifølge lekkasjer får både Luftforsvaret og den svenske havarikommisjonen kritikk etter ulykken der fem norske offiserer mistet livet. Rapporten er blitt utsatt en rekke ganger, men nå kan den svenske havarikommisjonen omsider presentere rapporten etter styrten i fjellet Kebnekaise 15. mars i fjor.

– Sorgen og tapet vil jeg alltid ha med meg. Men jeg har forsøkt å fortsette mitt liv så normalt som det går an, når en har hatt en slik traumatisk opplevelse, forteller Utne, som selv har vært pilot i Forsvaret.

Håper sterkt på endringer

Leteaksjon Kebnekaise

Havarikommisjonen mener at ingen enkeltpersoner kan klandres for ulykken – det er system og rutiner som ikke har vært tilfredsstillende. Her fra leteaksjonen.

Foto: Carl-Johan Olofsson / Armèns jägarbataljon

Også Norges offisersforbund, som mistet mistet to av sine medlemmer i ulykken har forventninger om endringer.

– Jeg har forventninger om at vi får fram de faktiske forhold. Hva har skjedd, er det prosedyrer som ikke er fulgt eller andre ytre påkjenninger som er årsak til ulykken. Ikke minst håper jeg vi får endret manglende prosedyrer, sier stabssjef Odd Einar Eilertsen Norges Offisersforbund til NRK.no.

– Vi forventer at det blir helt klare prosedyrer slik at det ikke blir rom for misforståelser under flyging i slike forhold, legger stabssjefen til.

Flere ubesvarte spørsmål

Når Havarikommisjonen legger fram sin rapport i Stockholm dag er det flere spørsmål man håper blir besvart. Ett er hvorfor flyet holdt så lav høyde.

Hvarikommisjonen har tidligere antudet at det kan ha oppstått en misfortåelse mellom flyet og flygeledelsen i Kiruna.

Et annet viktig spørsmål er hvorfor flyets radarsystem ikke advarte besetningen om at flyet var på kollisjonskurs.