• Nyheter
  • Sport
  • Kultur
  • Distrikt

Nyheter

  • Nyhetssenter
  • Norge
  • Urix
  • Kultur
  • Livsstil
  • Viten
  • Dokumentar
  • Ytring
  • NRK Sápmi
  • NRK Kvensk

Sport

  • Sportsnyheter
  • Resultater
  • Sendeplan
  • Videoklipp

Distrikt

  • Akershus
  • Aust-Agder
  • Buskerud
  • Finnmark
  • Hedmark
  • Hordaland
  • Møre og Romsdal
  • Nordland
  • Oppland
  • Oslo
  • Rogaland
  • Sogn og Fjordane
  • Telemark
  • Troms
  • Trøndelag
  • Vest-Agder
  • Vestfold
  • Østfold

Temasider

  • NRK Mat
  • NRK Skole
  • NRKbeta

Info

  • Hjelp
  • Informasjon
Logg inn

Nordland

  • Snakk med oss
  • Fordypning
  • TV
  • Radio

Politiet innrømmer at Kebnekaise-etterforskningen ikke var god nok

Kebnekaise-ulykken som tok fem norske liv, ble ikke etterforsket godt nok av politiet, skriver politimesteren i Nordland i et brev, ifølge VG.

Leteaksjon etter Hercules-flyet Siv, i Kebnekaise-området, Nord-Sverige.

Det var i 2012 at et Hercules-fly fra Forsvaret på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige styrtet i fjellveggen i Kebnekaise. Alle fem om bord omkom.

Foto: Christian Nørstebø / Forsvarets forum. / Forsvarets Forum

Kilde: NTB

Publisert 20.11.2019, kl. 10.17
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost
Publisert 20.11.2019, kl. 10.17
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

I brevet adressert til førstestatsadvokat Geir Fornebo i Nordland står det at etterforskningen fremstår som lite omfattende. Og at det i praksis ikke ble gjort noe annet enn å gjennomgå havarikommisjonens ulykkesrapport og å gjennomføre to avhør.

Det var Militærpolitiet som gjennomførte disse avhørene.

– Dette er en alvorlig sak med enorme konsekvenser. Vi skulle ønske at vi hadde vært grundigere den gang, sier politimester Tone Vangen i Nordland politidistrikt til avisa.

Politiet tar også selvkritkk for en pressemelding som ble sendt ut da saken ble henlagt. Da skrev politiet at ulykkesflighten var planlagt i tråd med instrukser og regelverk.

Grunnlaget for den påstanden har ikke politiet klart å finne dekning for.

– Dette er en svært beklagelig feil fra vår side, skriver politimester Vangen.

Det var i 2012 at et Hercules-fly fra Forsvaret på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige styrtet i fjellveggen i Kebnekaise. Alle fem om bord omkom.

Fakta om Hercules-ulykken

De omkomne etter Hercules-styrten fraktes hjem
Ekspandér faktaboks
  • Det norske Hercules-flyet «Siv» var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Sverige torsdag 15. mars 2012 da det i en fart på 520 kilometer i timen krasjet inn i inn fjellveggen mellom Kebnekaises nord- og sydtopp. Med sine 2.100 meter er Kebnekaise Sveriges høyeste fjell.
  • Flyet var en del av øvelsen «Cold Response» og skulle hente personell og materiell i Kiruna.
  • Klokka 14.53, 15. mars forsvant flyet fra radaren o lag åtte bil vest for Kiruna.
  • Hovedredningssentralen i Nord-Norge fikk melding 15.50 av svensk lufttrafikktjeneste om at Hercules-flyet ikke hadde landet i Kiruna som planlagt. Det ble søkt med fly og helikopter i fjellområdet.
  • Fredag 16. mars fant letemannskaper de første delene av flyvraket i svært vanskelig og bratt terreng i Kebnekaise-massivet. Alle de fem om bord døde momentant.
  • De fem norske offiserene, kaptein Ståle Garberg (42) fra Oslo, oberstløytnant Truls Audun Ørpen (46) fra Oslo, kaptein Bjørn Yngvar Haug (40) fra Ullensaker, kaptein Siw Robertsen (45) fra Oslo og kaptein Steinar Utne (35) fra Oslo mistet livet i ulykken.
  • Ferdskriveren fra Hercules-flyet ble funnet 12. august i et av de bratteste fjellpartiene på vestsiden i Kebnekaise. Det er like under toppkammen hvor flyet traff fjellveggen.
  • I den norske havarikommisjonens foreløpige rapport fra mai i fjor kom det fram at Hercules-flyet hadde fått beskjed fra flytårnet i Kiruna om å fly lavere enn toppen av Kebnekaise. Men kommisjonen understreket samtidig at den ikke hadde kommet fram til en konklusjon.
  • Den svenske havarikommisjonen har måttet utsette leveringen av den endelige rapporten flere ganger. Den endelige konklusjonen ble lagt fram 22. oktober 2013.
  • Den konkluderte blant annet med at Statens havarikommisjon anbefalte en omfattende gjennomgang av all flygeledelse i Sverige.
    Kilde: NRK/Forsvaret

I 2015 henla Statsadvokaten saken som ble opprettet mot Forsvaret etter flyulykken.

Til tross for at politiet tar selvkritikk, anbefaler de ikke en ny etterforskning av ulykken.

Politiet mener det ikke har noen hensikt, blant annet fordi det var flere årsaker til ulykken, også forhold utenfor Forsvarets kontroll.

Politiet mener også at det ikke foreligger nok opplysninger for å kunne konstatere om Forsvaret har et straffansvar.

Det er førstestatsadvokat Geir Fornebo i Nordland som skal avgjøre om saken gjenopptas.

Fakta om forløpet under Hercules-flygingen

Ekspandér faktaboks
  • Hercules-flyet Siv letter fra Evenes klokka 13.40 torsdag 15. mars 2012. Flyet stiger til 3.000 fot og setter kurs mot Sverige. Stigningen fortsetter deretter til det som kalles flygenivå 130.
  • Klokka 13.59 blir bakkekollisjonssystemet satt i taktisk modus. Systemet mangler kart for det aktuelle terrenget i taktisk modus og gir dermed ingen varsler idet flyet senere kommer for lavt.
  • Klokka 14.29 foreslår styrmannen taktisk innflyging inn mot Kiruna. Fartøysjefen bekrefter dette.
  • Klokka 14.44 spør styrmannen: «Stemmer det at fjellene her oppe er 7.000 fot?» Fartøysjefen svarer: «Eh, 6.600 ett eller annet.» Lastemesteren spør: «Det høyeste fjellet i Sverige er vel ved Kiruna, er det ikke det?» Fartøysjefen svarer: «Jo, Kebne ... Kebnekaise.»
  • Klokka 14.47 sier styrmannen at han er klar for nedstigning. Flygelederne i Bodø klarerer flyet til å sette kurs mot Kiruna.
  • Klokka 14.51 spør fartøysjefen styrmannen om han vil gjøre en taktisk innflyging. Styrmannen svarer ja.
  • Like etter klarerer flygeledelsen i Stockholm flyet til å fortsette mot Kiruna og gir det beskjed om å gå ned til nivå 100, til tross for at laveste sikre nivå i fjellområdet er 125. Flygelederne har senere forklart at de ikke tenkte på dette. Flyet begynner en nedstigning på rundt 2.500 fot i minuttet.
  • Klokka 14.55 gir flygeledelsen i Kiruna flyet beskjed om å fortsette nedover mot nivå 70. Flyet fortsetter nedstigningen og når nivå 70 rundt klokka 14.57.
  • Klokka 14.57.27 kobles autopiloten ut. To sekunder senere styrter flyet inn i Kebnekaises vestside på 2.014 meters høyde, tilsvarende nivå 70. (Kilde: NTB)
Publisert 20.11.2019, kl. 10.17
Del på Facebook Del på Facebook Del på Twitter Del på Twitter Del på epost Del på epost

Nordland

Helgelandssykehuset Rana

Kampen om sykehusledelsen på Helgeland er i full gang

Kjell Skjerve ser på planer for nye tunneler i Sørfold E6

Nok en gang ble Norge delt i to – tidligst 10 år før situasjonen er utbedret, spår Statens vegvesen

Mer om: Nordland

Hercules-ulykken

Minnemarkering på Kebnekaise

Kebnekaise-flyet fløy med feil kart

Mer om: Hercules-ulykken

Siste fra Nordland

Helgelandssykehuset Rana

Kampen om sykehusledelsen på Helgeland er i full gang

Kjell Skjerve ser på planer for nye tunneler i Sørfold E6

Nok en gang ble Norge delt i to – tidligst 10 år før situasjonen er utbedret, spår Statens vegvesen

Godstransport på Nordlandsbanen

Innfører «matvaretog» – gir 13.000 færre vogntog på veiene

NRK anbefaler

Forside

Her vil de kompostere mennesker

BI-studentar pungar ut for å sleppe å ta eksamen sjølve

Tone Kunst er svært entusiastisk for det nye nordnorske nyhetsbrevet

Slik får du pushvarsling og nyhetsbrev fra oss

Niklas Aune Johnsen og Martin Steinholt, programleder i NRK P1

Hør radiosendingene fra Nordland

Programleder Ole Marius Hågensen Rørstad

Se våre TV-sendinger her

NRK Nordland

  • Telefon Bodø:  75 50 57 00
  • E-post:  nordland@nrk.no
  • Distriktsredaktør:  Adrian Dahl Johansen (konst.)
Norsk Presseforbund, logo.

Vi arbeider etter
Vær Varsom-plakatens regler
for god presseskikk.

Den som mener seg rammet av urettmessig publisering, oppfordres til å ta kontakt med redaksjonen. Pressens Faglige Utvalg (PFU) er et klageorgan oppnevnt av Norsk Presseforbund som behandler klager mot mediene i presseetiske spørsmål.


Nyhetstips 03030

Kontakt

  • Om NRK
  • Kontakt NRK
  • Lisens
  • Publikum i NRK
  • Delta i NRK-programmer
  • Jobb i NRK
  • Presse

Hjelp

  • Brukerstøtte
  • Tilgjengelighet
  • Personvern
  • Informasjonskapsler (cookies)

Tjenester

  • Yr
  • NRK Skole

Produksjon

  • Eksterne produksjoner
  • Produksjonsfolka
  • Retningslinjer og design

Salg

  • Spons og salg
  • NRK Butikken
Til toppen
NRK Opphavsrett NRK © 2019 Ansvarlig redaktør: Thor Gjermund Eriksen Nettsjef: Hildegunn Soldal