OVDS taper penger på både hurtigruten, ferger og hurtigbåter. Bilrutene og reiselivsaktivitetene går med overskudd.
- Året var preget av flere ekstraordinære forhold, heter det i en pressemelding fra rederiet.
Bedragerisaken
På den ene siden ga salget av NorCargo en gevinst på 470 millioner kroner. På den andre siden kom de ekstraordinære utgiftene etter dommen i bedragerisaken som staten anla mot selskapet, på 120 millioner kroner i saksomkostninger og idømt erstatning for regnskapsåret 2004.
Av de 120 millionene er 11 millioner

Suksess: MS Nord-Norge i Antarktis
belastet driftsregnskapet, og de resterende 109 millioner er belastet direkte på selskapets egenkapital.
Suksess
Cruisevirksomheten i Chile og Antarktis har blitt god butikk for OVDS. I forhold til 2003 viser 2004-regnskapet en forbedring i driftsresultatet på vel 14 millioner kroner på cruisefarten.
Tap
Men på den vanlige rutedriften mellom Bergen og Kirkenes taper både OVDS og Troms Fylkes Dampskipsselkap penger på hurtigruten. Det er klart etter at begge selskapene har lagt fram regnskap for 2004.
Til sammen gikk hurtigrutene med et underskudd på 43,8 millioner kroner i fjor. Størst underskudd hadde tromsøselskapet TFDS.
De to selskapene gikk med et samlet underskudd på mer enn 130 millioner kroner i fjor - størst minus var det i TFDS.
OVDS-tallene
Her er en faksimile av de viktigste hovedpostene i fjorårets regnskap for OVDS:
