I dag blir det klart at de to hurtigruteselskapene Ofoten og Vesterålens Dampskipsselskap og Troms Fylkes Dampskibsselskap, slås sammen. Hovedkontoret blir liggende i Narvik.
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskap fikk et resultat før skatt på minus 37,7 millioner kroner i fjor. Inntektene var samlet sett på samme nivå som i 2003, men passasjertallet på hurtigruten gikk noe ned.
Mandag møtes OVDS og Nordland fylkeskommune for å løse striden rundt hurtigbåtbriften. Fylkeskommunen krever flere millioner kroner tilbakebetalt for innstilte avganger over flere år.
Det kan bli aktuelt for OVDS å flagge ut av Norge for å få ned kostnadene. - Internasjonal konkurranse tvinger oss til å vurdere utflagging, sier administrerende direktør i OVDS, Jan Kildal.
Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab ASA har et resultat før skatt på nær 350 millioner kroner etter tredje kvartal i år. 302 av disse millionene er gevinst ved salget av Nord-Cargo-aksjer.
OVDS nøyer seg ikke bare med å beklage at fergepassasjerer ble overlatt til seg selv en hel natt på kaien i Bodø. Nå vil de også vurdere å gi erstatning.
Et trettitalls turister og andre reisende som skulle med båt fra Bodø til Lofoten fikk en hard tur. De måtte ligge fem timer på et steingulv mens de ventet på fergen som aldri kom.
Salget av Nor-Cargo Holding fra OVDS og Det Stavangerske Dampskibsselskab til Posten er nå endelig godkjent. Partene ble enige om salget i mars, men først nå er avtalen endelig godkjent av Konkurransetilsynet.
Staten gjorde ikke skikkelig forarbeid og må selv ta ansvaret for at de over mange år ble lurt opp i stry av OVDS. Det sier samferdselssjefen i Nordland, Per Munkerud.