Resultatet av intense forhandlinger mellom de to selskapene de siste dagene presenteres på en pressekonferanse på SAS Raddisson Hotel i Bodø klokka ti i dag. Sammenslåingen mellom OVDS og TFDS innebærer blant annet at Narvik får hovedkontoret for alle hurtigrutene. Og betyr blant annet kutt i antall ansatte ved de tre kontorene i Tromsø, Narvik og Stokmarknes. Det sier tillitsvalgt May Britt Andreassen ved OVDS-kontoret på Stokmarknes.
- Vi vet ikke hvor omfattende redusjonene kommer til å bli.
Reduksjoner
Men at det blir reduksjoner i antall ansatte er et faktum fordi både OVDS og TFDS må kutte ned utgiftene sine for å tjene penger. Narvikselskapet OVDS har flest hurtigruter og har vært flinkere til å få ned utgiftene og øke inntektene de siste årene. Derfor havner hovedkontoret for hurtigrutene i Narvik. Akkurat slik man var enige om ved forrige forsøk på sammenslåing til Nord-Norges Dampskipsselskap for drøyt tre år siden.
Børsnoterte og økonomisk skakkjørte TFDS får i framtiden ta seg av ferger og hurtigbåter. Fusjonen mellom de to hurtigruteselskapene skaper et børsnotert konsern innenfor reiseliv og kollektivtransport. Sammenslått kommer de to selskapene til å bli det største private selskap i Nord-Norge. Det nye selskapet får omlag 3400 ansatte og en samlet årlig omsetning på ca fire milliarder kroner. Det er foreløpig usikkert hva skjer med de 27 arbeidsplassene på Stokmarknes, byen hvor hurtigrutenes far, Richard With kom fra. I helgen fikk de ansatte løfter om fortsatt jobb, sier tillitsvalgt for de ansatte i Stokmarknes May Britt Andreassen.
- Ja, vi er jo selvsagt glad og lykkelig over det budskapet som kom like før helgen.
- Vi er lovt at det blir en driftsorganisasjon, uten at det er utdypet nærmere hva det betyr. Vi har også fått beskjed om at en fusjon betyr færre ansatte både i Tromsø, Narvik og på Stokmarknes, sier Andreassen.
Bytteforholdet
Det foreslåtte bytteforholdet er 58 /42 (OVDS/TFDS). Bytteforholdet er fastsatt basert på en totalvurdering av selskapenes bokførte egenkapital, markedsverdier, fremtidig inntjeningspotensial og verdier av forventede synergier.
Jan Kildal, adm.dir., OVDS.
- Gjennom fusjonen blir vi et børsnotert konsern med betydelig lavere kapitalkostnader, sunnere fremtidig investeringsmønster og bedre evne til vekst enn selskapene ville hatt hver for seg. Kombinert med vesentlige inntekts- og kostnadssynergier, er vi svært optimistiske til at dette vil gi våre aksjonærer økt avkastning på sikt, sier administrerende direktør i OVDS Jan Kildal i en pressemelding.
For å gjøre resultatet spiselig for Tromsø som ikke blir hovedsete for hurtigrutedriften, kan mye tyde på at at Tromsø blir hovedsetet for alle 52 ferger og hurtigbåter, og bussdriften som det nye nordnorske storkonsernet får ansvaret for. Og Finnsnes kan bli et viktig administrasjonssted for busstrafikken som de to selskapene driver gjennom datterselskapene TIRB og Ofoten Bilruter.
- Kommer i mål
Administerende direktør Henrik Andenæs i TFDS sier at forhandlingene går bra, og at han tror man kommer i mål med et fusjonsforslag. Ingen i OVDS eller TFDS har ønsket å kommentere hva fusjonsforslaget innebærer. Det har hatt stor betydning at TFDS før helgen kvittet seg med eierskapet i Fjord Line etter å ha tapt 200 milioner kroner.
Ultimatum
Det man snakker om er en full fusjon mellom de to selskapene. Striden om hovedkontoret, og hvilken by som skal ha ansvaret for hurtigrutene, har stått sentralt i drakampen. OVDS skal nærmest ha stilt som ultimatum at det blir Narvik. Det skyldes ikke minst de dårlige øknomiske resultatene til TFDS, og at OVDS er størst på hurtigrutesida. Det betyr at Jan Kildahl kan bli ny administerende direktør i det fusjonerte selskapet, mens styrelederen kommer fra TFDS.
Forrige gang OVDS og TFDS forsøkte seg på en fusjon endte det i full fiasko, skittentøyvask og i en rå maktkamp. Det skyldtes at partene ikke var blitt enige om fordeling av funksjoner og posisjoner. Men nå tyder alt på at fusjonen er et faktum.