Sist helg fulgte en million TV-seere med på NRK-programmet «Saltstraumen - minutt for minutt». Det har reiselivsbedriftene i området nå fått merke.
– Ryr inn bestillinger
– Vi har fått bakoversveis. Vi hadde aldri trodd på en så formidabel respons. Det ligger an til å bli en økning i bestillingene på 30 prosent i forhold til en vanlig sesong, men fortsatt ryr bestillingene inn, så det kan fort bli høyere enn det, sier Elisabeth Lund Johnston i opplevelsesbedriften Tuvsjyen.
Mens 375 millioner kubikkmeter vann rant under Saltstraumbrua, var det i snitt 84.000 som til enhver tid fulgte med. Etter klokka 20.00 var det i snitt 111.000 seere. Saltstraumen ble også vist på nett-tv i utlandet og Johnston sier det er åpenbart at programmet har vakt interesse utenfor Norges grenser.
– Vi fikk en stor bestilling fra Nederland umiddelbart etter programmet, sier Johnston som anslår programmts markedsføringsverdi for bedriften til å ligge rundt 1.5 million kroner.
- Les også:
- Les også:
– Får ringvirkninger for hele regionen
Hvert år besøker 100.000 turister Saltstraumen. I år ligger det an til at besøkstallet blir enda høyere.
Det er ikke bare i Tuvsjyen i Saltstraumen at de opplever en økt respons. Også dykkerselskap og raftingselskapene merker økt pågang. Markedssjef i Visit Bodø, Raymond Limstrand Jacobsen, sier effekten av TV-programmet vil få konsekvenser for hele regionen.
– Folk skal ha mat, overnatting og transport. Det får konsekvenser ikke bare for turistnæringen ved selve Saltstraumen, men for hele regionen, tror Jacobsen.