Totalt hadde Saltstraumen minutt for minutt en markedsandel på 12,7 prosent, noe som er cirka tre ganger så høyt som NRK2 har en normal lørdag, og det til tross for at det var sommervær over store deler av landet.
– At én million nordmenn har vært innom sendingen i finværet må vi være strålende fornøyd med. Vi har laget oss en regel om at hvis det kommer en seer mer enn normalt på NRK2, så er vi fornøyd. Lørdag var det tre ganger så mange som normalt, så kan vi ikke være annet enn strålende fornøyd, sier prosjektleder Thomas Hellum.
– Forventer ikke at alle ser alt
Mens 375 millioner kubikkmeter vann rant under Saltstraumbrua, var det i snitt 84.000 som til enhver tid fulgte med. Etter klokka 20.00 var det i snitt 111.000 seere.
– Det var mye trafikk på sosiale medier og det gjorde nok at folk ble nysgjerrig. Vi forventer ikke at alle skal se alt, men at så mange har vært innom er utrolig moro, sier Hellum.
Tallene for Saltstraumen minutt for minutt er sammenlignbare med tidligere minutt for minutt-sendinger. Unntaket er Hurtigrute-sendingen i 2011, den gang var NRK2 landets største kanal i perioder.
– Men det var helt spesielt, og alt i alt føyer Saltstraumen seg fint inn i rekken av vellykkede prosjekter.
– God kontakt med Vår Herre
– Hvordan vil du oppsummere sendingen?
– Det var fantastiske bilder og en fantastisk stemning. Det gikk over all forventning. Vi hadde god kontakt opp til Vår Herre, som sørget for at skybankene stoppet i havet og at vi fikk en fantastisk solnedgang.