Torsdag morgen ble den historiske kontrakten mellom transportselskapet og verftet signert på fergen «MF Værøy» i Bodø.
Fergene blir verdens største hydrogenskip, og skal fylles på med hydrogen produsert i Bodø
Torghatten Nord-sjef Marius Hansen sier at Myklebust Verft fra Gursken, sør for Ålesund, er et miljø med høy kompetanse.
Han er stolt over at det er et norsk verft som skal bygge fergene.
– Vi har vært opptatt av å sikre kvalitet i alle ledd. Heldigvis trengte vi ikke å dra så langt for å få tak i et godt, norsk verft som kan levere dette for oss, sier Hansen til NRK.
Allerede fra 2026 skal fergene stå klar til å frakte folk og biler over Vestfjorden.
– Vi er opptatt av å levere en trygg og komfortabel reise over Vestfjorden. Forhåpentligvis blir ikke passasjerene å merke de største forskjellene annet enn at vi skal spare rundt 26.000 tonn CO₂ i året.
– En merkedag
Den ferske kontrakten betyr oppbemanning og høy aktivitet ved verftet de neste årene.
– For Myklebust er dette en stor kontrakt i historisk sammenheng. Dette er en merkedag for oss, sier Leif Sindre Muren, administrerende direktør i Myklebust Verft.
Muren sier at det er et spennende prosjekt for verftet.
– Vi syns det er veldig spennende å gjøre hydrogenprosjekt nå, og tillegge oss den kompetansen og kunnskapen som tilhører. Vi har veldig god tro på det prosjektet som Torghatten kommer med her.
Det samme har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård:
– Avtalen viser at norske skipsverft er konkurransedyktige, og den vil bidra til å bygge mer kompetanse innen nullutslippsløsninger.
For Bodø og Nordland betyr det mye å få denne type infrastruktur på plass, sier varaordfører i Bodø Ida Gudding-Johnsen.
– Dette er kjempespennende for oss. At gassen skal produseres her gir stor interesse fra næringslivet og flere etableringer i byen. I Nordland kommer en tredjedel av utslippene våre fra sjøfarten. Dette gjør det mulig å reise utslippsfritt fra sør i Norge og helt til Nordkapp.
Også selskapet Seam, som er en av leverandørene til den nye hydrogenfergen som skal bygges, gleder seg over nyheten.
– Dette er en nyhet av avgjørende betydning for norsk maritim industri. Det er anerkjennelse til den kompetansen og innovasjonsevnen som finnes. Ved at vi nå er flere norske leverandører i verdikjeden, vil industriens konkurransekraft styrkes internasjonalt, sier Gunvald Mortvedt i Seam.
Bygger hydrogenskip for oljenæringen
Passasjertrafikk med hydrogen over en så lang og krevende strekning er ikke utført noe annet sted i verden, ifølge aktørene.
Det norske rederiet Halten Bulk AS bygger også to store hydrogendrevne skip som skal gå mellom oljebaser, og operere langs hele norskekysten.
Selskapet har fått 142 millioner kroner i støtte fra Enova for satsingen. Fergene skal stå ferdig i 2025 og fylles på med hydrogen fra fem nye produksjonsanlegg.