Hopp til innhold

Nå starter utbedringen av «potetåkeren» på E6

Få veistrekninger i Norge har fått mer kjeft enn E6 gjennom Helgeland. Men i dag ble første spadetak satt i jorda for prosjektet som ifølge Statens vegvesen vil gi et helt annet tilbud til bilistene.

E6 GJENNOM DUNDERLANDSDALEN i rana

NRK har tidligere skrevet om E6 gjennom Dunderlandsdalen nord for Mo i Rana hvor asfalten smuldrer opp. Nå skal veien utbedres.

Foto: Susanne Lysvold / NRK

E6 nord på Helgeland har blitt kalt en potetåker og Statens vegvesen har mottatt en rekke klager fra bilister som har måttet skifte ut frontruta etter steinsprang i møte med grusdumpene gjennom Dunderlandsdalen.

– Alt som er gjort siden kong Haakon åpnet veien i 1937 er flikking, har flere yrkessjåfører tidligere sagt med et sukk til NRK.

Første spadetak

Men i dag satte Statens vegvesen og Hæhre Entreprenør det første spadetaket i jorda for det som skal bli ny E6 nord på Helgeland.

Arbeidet på strekningen mellom Korgen og Bolna i Rana er ventet å ta mellom fire og seks år, og det skal blant annet bygges 15 kilometer helt ny vei.

Regionvegsjef i Nord-Norge, Torbjørn Naimak, mener veistandarden på Helgeland kommer til å bli hevet betraktelig.

– Dette er et prosjekt vi har jobbet med virkelig lenge. Vi startet arbeidet i 2003, og det har vært mange opp og nedturer, men nå kan vi endelig sette spaden i jorda og tilby en helt annen standard på E6 på Helgeland, sier Naimak til NRK.

(artikkelen fortsetter under)

Første spadetak på E6 Helgeland nord

Statssekretær Tom Cato Karlsen (tv), Torbjørn Naimak (i midten) og Albert Hæhre i Hæhre entreprenør tok i dag første spadetak på ny E6 på Helgeland nord.

Foto: Frank Nygård / NRK

– Ny måte å bygge vei på

Et av problemene Vegvesenet har stått overfor er det faktum at ingen entreprenører ville legge inn anbud på strekningen. Bakgrunnen var at de fryktet det ville bli for dyrt.

Men etter at anbudet ble lagt ut på nytt, sa Hæhre Entreprenør AS ja til jobben og signerte kontrakten på 1,9 milliarder kroner.

Statens vegvesen har brukt en ny form for kontrakt i forsøket på å lokke entreprenører til prosjektet. Den såkalte vegutviklingskontrakten betyr at det meste av driften og vedlikeholdet blir lyst ut i en samlet konkurranse. Vegvesenet mener kontraktsformen sikrer og gir forutsigbarhet for utbyggingen som er ventet å være ferdig i 2018.

Kontrakten har en varighet på 15 år og innebærer utbygging, prosjektering, drift og vedlikehold av den 62 kilometer lange veistrekningen.

– Dette er en ny måte å bygge vei på over en så lang strekning, og det følges med stor interesse ute i markedet, sier Naimak.

– Vi måtte ta et helhetlig grep på Helgeland. Vi ville ikke drive å bygge veien delvis, vi ville se helheten i det, fortsetter han.

E6 Helgeland nord

Helgeland nord er det første av i alt tre delprosjekter i veiutviklingspakken E6 Helgeland, som er beregnet å koste nærmere 5,2 milliarder kroner. Om lag 80 prosent av utbyggingen skal finansieres av Staten, mens resten av pengene hentes inn gjennom bompenger. E6 Helgeland nord ble den 3. juni 2014 vedtatt i Stortinget.

Foto: Statens vegvesen
E6 i Dunderlandsdalen

Asfaltlaget på E6 i Dunderlandsdalen er tynt etter mange år med stadig økende tungtrafikk, salting og skraping.

Foto: Ricky Hagen
elendig vegstandard i Dunderlandsdalen

SKREKKEKSEMPEL: Asfalten har gått i oppløsning i Hjartåsbakken i Dunderlandsdalen i Rana. – Under er det fin-fin matjord, konstaterer sjåfør Bjørnar Solvoll (innfelt).