I fjor ble Widerøe kjøp av SAS og det er de nye eierne, med transportselskapet Torghatten i spissen, som står bak innsparingskravet, skriver Dagens Næringsliv.
– Widerøe har et høyere kostnadsnivå enn andre sammenlignbare flyselskaper. Derfor er vi nødt til å kutte kostnader, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog i Torghatten ASA, som understreker at det har vært en god dialog mellom ledelse og ansatte.
Må godta lavere lønninger
Fagforeningene til flygerne og de kabinansatte har godtatt 40 millioner kroner i kutt, selv om det er to år til neste forhandlingsrunde.
Flygernes og kabinansattes lønnsnivå blir kuttet med 3 prosent, og selskapet fryser en klatring på lønnsstigen i et helt år framover. Nyansatte får lavere lønn og må jobbe flere timer.
Sammenlignet med dagens kontrakter senkes kostnadene 25 prosent med disse tiltakene. Widerøe kan dessuten leie inn fly med mannskap tilsvarende 15 prosent av flygningene.
Flypassasjerer vil ha billigere billetter
Lavere betalingsvillighet blant kundemassen og sterkere konkurranse er hovedårsakene til at Widerøe nå kutter kostnader.
– Dette er en problemstilling vi har vært klar over lenge. Ved å kutte i underkant av 200 millioner kroner i årlige kostander, vil vi kunne løse en potensiell krise før den eventuelt oppstår, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.
Han sier selskapet fortsatt går i pluss, men at konkurranseevnen er svekket.
– Gjennom hele fjoråret merket vi at folks betalingsvilje er svekket. Vi tjener mindre penger på våre billetter. I tillegg har vi fått sterkere konkurranse på våre regionalruter i sør, sier Kongsteien som blant annet nevner Norwgian som en av de nye konkurrentene på dette markedet.
Kan bli flere kutt i framtiden
Kongsteien sier det var svært viktig at de ansatte gikk med på en avtale der lønnen reduseres.
– Vårt fokus er at innsparingene ikke skal gå utover sikkerheten eller servicen. I første omgang er det snakk om årlige innsparinger på i underkant av 200 millioner kroner. Fram mot 2020 kan det komme ytterligere kutt, men vi håper at de innsparingene vi gjør nå skal være tilstrekkelig.
- Les også:
- Les også:
– Et steg riktig retning
Flyselskapets administrerende direktør Lars Kobberstad opplever stor forståelse internt for behovet for å kutte kostnader og mener partene har vist ansvar.
Men kuttet på 40 millioner kroner er bare en bit av det som trengs.
– Det er et steg i riktig retning. Vi snur hver stein for å finne nye innsparinger som skal forbedre resultatet med 200 millioner kroner, sier Kobberstad.
Han utelukker ikke flere innsparinger hos flygerne og de kabinansatte.
– Kostnadskutt og effektiviseringer skal bidra til at vi sitter igjen med et overskudd på 200-250 millioner kroner årlig, sier Kobberstad.
Overskuddet skal finansiere fly som kan erstatte dagens Dash 8-fly.