Myndighetene vil derfor tvinge godset som kommer med trailer over på jernbanen. Dersom ikke kapasiteten på den norske jernbanen bygges ut vil næringslivet i Norge få fordyrende omlasting fra trailer til jernbane på grensen til EU, mener Killi.
Miljøproblemer
Køene av trailere langs veiene i Europa skaper store miljøproblemer. Så store at EU-landene på kontinentet nylig sa nei til å øke lengden på trailere fra 18 til 25 meter. I Tyskland vurderes det å innføre en veiskatt på kroner 1,50 per kilometer for å tvinge gods fra trailere over på jernbanen.
Dermed står norske fiskeeksportører overfor store utfordringer hvis ikke det norske jernbanenettet moderniseres og bygges ut. Det mener direktør Steinar Killi i Jernbaneverket.
Dårlig vedlikehold
Problemet for norske transportører i dag er at jernbanenettet rundt de største byene i Norge er sprengt. I tillegg er Nordlandsbanen så dårlig vedlikeholdt at banen ikke kan ta så mye større trafikk enn i dag. For bare på årets budsjett mangler jernbanedirektør Steinar Killi 2,5 milliarder kroner i forhold til Stortingets egne planer.