Kritikken kommer etter at et Braathens-fly på vei fra Tromsø under landing på Evenes kunne ha kollidert med et fly fra SAS Commuter som skulle ta av fra Evenes.
Kunne kollidert
Det var 2. oktober i fjor et Braathens-fly på vei fra Tromsø under landing på Evenes kunne ha kollidert med et Fokker 50-fly fra SAS Commuter som skulle ta av fra Evenes. SAS-flyet takset ut for tidlig, og Braatens-flyet måtte avbryte landinga.
Det til tross for at Havarikommisjonen mener det ikke var reell kollisjonsfare ved denne hendelsen. Både vakthavende flygeleder og besetningen på Braathens-flyet reagerte og handlet i henhold til gjeldende prosedyrer.
Velkjent problem
Men såkalt "Runway Incursion" er et velkjent og stort problem internasjonalt, og har resultert i tragiske ulykker, som for eksempel ulykken med SAS 686 på Linate-flyplassen ved Milano i oktober 2001. Det brukes store ressurser på programmer som har som mål å redusere antall tilfeller av "Runway Incursion".
Ofte
Det har under høringsrunden blitt kommentert av flere høringsinstanser at lufttrafikktjenesten på Evenes ofte gir landingsklareringer på et svært tidlig tidspunkt. Det blir påpekt det uheldige ved en slik praksis. Kommisjonen oppfordrer lufttrafikktjenesten på Evenes å ta dette til etterretning.