Fra tid til annen kommer det fremmede fly inn mot norsk luftrom.
Da rykker F-35 ut fra Evenes og er i luften innen 15 minutter for å identifisere.
Antallet slike QRA-oppdag har imidlertid nå gått tilbake, viser ferske tall.
Årsak? Krigen i Ukraina.
Det mener i hvert fall førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen Lars Peder Haga.
Flere årsaker til variasjon
– Det handler rett og slett om at det russisk flyvåpenet prioriterer ressurser til Ukraina, mener Haga.
– Sannsynligvis har avdelingene som flyr oppdrag i og rundt Ukraina fått midler. Da trapper man ned aktiviteten i norske nærområder.
Ferske tall fra Luftforsvaret viser at det i 2022 ble utført 24 scrambles og gjort 43 identifiseringer.
Det er en halvering av tallene fra 2020.
– Tallene over scramble og identifiseringer varierer av flere årsaker, forklarer Per Erik Solli, som er seniorrådgiver ved Nord universitet og militærrådgiver ved NUPI.
Ifølge Solli varierer russisk luftmilitær aktivitet utenfor Norge fra år til år.
Aktiviteten varierer på grunn av ulike Russlands årlige øvingsmønstre, variasjoner i russiske budsjett, flyteknisk status, og hva slags vestlig aktivitet de ønsker å se nærmere på.
Krigen har kostet Russland mye
Det har ikke vært så lave tall siden 2016.
Da var Russland en viktig aktør i krigen i Syria. Som kan være årsaken til færre antall oppdrag den gang, sier Haga.
– Jeg vil tro at det også vil bli et lavt antall scrambles og identifiseringer også i 2023. Det er fordi man bruker ressurser i og rundt Ukraina.
De lave oppdragstallene vil ikke øke med det første, tror forskeren.
– Jeg vil nesten tro at man vil se en varig nedgang, fordi Russland har gått på tap av materiell, mennesker og ikke minst penger.
I tillegg tror Haga vi vil se en varig lavere aktivitet i nordområdene så lenge krigen varer – og trolig etterpå også.
– Krigen har kostet Russland mye mer penger enn i Syria.
Tallene var enda litt lavere i 2016, men etter det har de vært høyere. Noe som ikke overrasker førsteamanuensen.
Bare spekulasjoner
Talsperson i Luftforsvaret, Stian Roen, mener det kan være mange årsaker til at det er færre flyvninger noen år.
Å si at det er på grunn av krigen i Ukraina er bare spekulasjoner, sier han.
For Norge og Nato er det viktig å ha kontroll på hva som skjer i nærområdene, derfor utfører man disse oppdragene.
– Det er ingen dramatikk i oppdragene som utføres, men rutine og standard prosedyre.
Hovedsakelig er det russiske militærfly som identifiseres under slike oppdrag.
– Det er alt fra kampfly, transportfly til bombefly. Når de er i internasjonalt luftrom gjør de ikke noe ulovlig. Men vårt oppdrag er å identifisere disse flyene.
– Når man er ferdig med oppdraget vil det leveres en rapport til operasjonssenteret i Nato, og så er man klare for nye oppdrag.
LES OGSÅ: