Hopp til innhold

Reagerer på Forsvarets millionkontrakt etter fatal flyulykke: – Det er uforståelig

Forsvaret hoppet over anbudsprosessen og ga kontrakt på nesten 50 millioner kroner til et helikopterselskap. – Betenkelig og leit, sier toppsjef i Helitrans.

Nærbilde av vrakrester i Beiarn

STORE SKADER: Deler fra det amerikanske Osprey-flyet ble spredt over et stort område. Fire personer omkom i ulykken.

Foto: Cornelius Poppe / NTB

Fredag 18. mars styrtet et amerikansk Osprey V-22-fly i Gråtådalen i Beiarn kommune i Nordland.

Alle de fire om bord omkom i styrten.

Flyet deltok i den store militære øvelsen Cold Response.

Flere måneder etter ulykken startet opprydningsarbeidet.

Et lokalt helikopterselskap er leid inn for å gjøre jobben.

Prislappen?

Nesten 50 millioner kroner.

Men det er bare ett problem. Ingen andre helikopterselskap NRK har snakka med har hørt om oppdraget.

De har ikke fått mulighet til å konkurrere om jobben.

Selv om så store oppdrag i utgangspunktet skal ut på anbud.

Bilde tatt på åstedet i Gråtådalen, Beiarn, søndag 20. mars 2022.

Bilde tatt på åstedet i Gråtådalen to dager etter ulykken.

Foto: Nordland politidistrikt

Ville gitt et tilbud

Dette var overraskende.

Det sier Ole Christian Melhus når NRK forteller han om kontrakten Forsvaret har inngått.

Han er administrerende direktør i Helitrans. Selskapet er regnet som et av Norges største innlands helikopterselskap.

– Lasteflyging er det vi jobber med til daglig. Dette er et oppdrag vi definitivt ville gitt et tilbud på, hvis vi fikk muligheten.

Betydelig kontrakt

– Det er en betydelig kontrakt i norsk sammenheng. Kanskje en av de største som har vært ute på mange år.

Det sier Bente Slåtto Steien. Hun er administrerende direktør i Heli-Team AS.

Bente Slåtto Steien

Bente Slåtto Steien reagerer på at de ikke fikk mulighet til å gi et tilbud på jobben.

Foto: Heli-Team

– Det er uforståelig at dette ikke har vært ute på anbud. Dette er noe vi ville vurdert å gi et tilbud på.

Melhus mener at Forsvaret burde gitt helikopterselskapene mulighet til å konkurrere på like vilkår.

– Når et oppdrag tildeles et selskap uten at andre får mulighet til å være med i anbudsprosessen, er det betenkelig og leit. Selskapene kan levere pris på et slikt oppdrag over natten, så tidsaspektet vil ikke være en faktor.

Ole Christian Melhus

Ole Christian Melhus er administrerende direktør i Helitrans.

Foto: Helitrans

Ingen konkurranse

Det er Arctic Aviation AS som har fått jobben med å rydde etter ulykken. NRK har gjort gjentatte forsøk på å få kommentar fra selskapet, uten hell.

Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) har inngått avtalen.

De mener dette var et oppdrag som virkelig hastet. Dermed var det ikke tid til å følge den vanlige praksisen.

Lage konkurransegrunnlag, evaluering av tilbud og gjennomføre forhandlinger ville rett og slett vært altfor tidkrevende.

– Det var derfor umulig å gjennomføre anskaffelsen med konkurranse, skriver Forsvarets logistikkorganisasjon i sin begrunnelse.

Å sette store oppdrag ut på anbud er viktig. På den måten får alle som vil mulighet til å delta i konkurransen om jobben. Samtidig sikrer dette at det offentlige ikke betaler mer enn hva de faktisk må.

Samtidig finnes det unntaksbestemmelser. De kan kun brukes i spesielle situasjoner. Dette var en slik situasjon, mener Forsvarets logistikkorganisasjon.

Man må ta utgangspunkt i at det de sier er riktig, da er de innafor regelverket.

Det sier Robert Myhre. Han er advokat og har jobbet med offentlige anskaffelser i 20 år. Han er tidligere sekretariatsleder i Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA).

Robert Myhre, advokat Aktiv Advokat

Advokat Robert Myhre har jobbet med offentlige anskaffelser i 20 år.

Foto: Astri Husø / NRK

– Veldig skeptisk

Når NRK gjør ham oppmerksom på at ulykka skjedde 18. mars, og at kontrakten med leverandøren ble inngått 30. mai i år, sier han:

Det syns jeg høres rart ut. Da blir jeg straks mer skeptisk.

– Hvorfor?

– Det er greit at man ikke rekker å gjennomføre en full konkurranse. Men det finnes hasteprosedyrer i regelverket som gjør at man i praksis kan gjennomføre dette på 3–4 uker uten store problemer. Og selv om man kommer dit at man ikke rekker det, så rekker man fint å lage et lite konkurransegrunnlag. Med det tidsforløpet der, så jeg er veldig skeptisk.

– Hvis noen reagerer på at de ikke fikk ta del i konkurransen, hva kan de gjøre?

– Det er klagemuligheter. Men det eneste man oppnår etter at kontrakten er signert og jobben er gjort, er at Forsvaret eventuelt blir ilagt et gebyr, sier han.

Les også Mener vi har mye å lære etter Osprey-havariet i Beiarn

Vrakrester i Beiarn