Luftfartstilsynet har foreslått strengere krav til sikkerhetsområde rundt alle flyplasser i Norge, og mange hadde fryktet at flyplassene i Mo i Rana og Mosjøen sto i fare for å bli lagt ned.
Rapporten slår nå fast at det vil være mulig å imøtekomme de nye kravene, sier overingeniør Jan Sørlie i Avinor.
Vi vil satse på 800 meters rullebaner og tilstrekkelige sikkerhetssoner i begge områder. Men i Sandnessjøen vil det være mulig å forlenge rullebanen noe, sier Sørlie.
Debatten om en felles flyplass på Helgeland har gått høylydt i regionen etter at de nye kravene til sikkerhetsområder ble kjent.
Det har vært stor usikkerhet om det lar seg gjøre å utvide spesielt flyplassene i Mo i Rana og Mosjøen for å imøtegå nye kravene.
Nå viser altså rapporten at dette lar seg gjøre, men at det kommer til å koste relativt mye å bygge om flyplassene for å få dette til. Sørlie tror imidlertid at dette vil være en god løsning.
Dette er flyplasser med god regularitet som tjener regionen. En styrking her er det beste vi kan oppnå, sier Sørlie.
Forkjemperne for en felles flyplass har fryktet at mindre flytyper vil måtte tas i bruk hvis ikke flyplassene blir utvidet til 1200 meter. Ifølge Sørli vil dette ikke ikke skje. Han sier den flytypen som brukes i dag, Dash 8, fortsatt kan trafikkere flyplassene selv om de bare blir 800 meter.