Hopp til innhold

Her løftes de siste 250 000 kiloene på plass i landets nest lengste hengebro

I dag ble det siste brudekket løftet på plass i den nye Hålogalandsbrua. Prosjektleder Hans J. Arntzen er strålende fornøyd med å løfte på plass den siste brikken på 250 tonn. Likevel er det en god stund til broen er farbar for trafikk.

bro

Hans J. Arntzen er fornøyd med å være ferdig én dag foran skjema. Her er det siste brudekket på veg opp.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Idag fikk prosjektleder Hans J. Arntzen lov til å ta de første skrittene til fots over den nye Hålogalandsbrua utenfor Narvik, en dag han har ventet lenge på.

– Det er en stor dag for oss på dette prosjektet å få lov til å løfte på plass det siste elementet, det er en stor milepæl, sier prosjektlederen.

Arbeidet har vært utfordrende og den største har vært å beregne vinden opp mot løftingen mange meter opp i lufta.

– Løfteprosessen er svært vindavhengig. Østavinden har vært sterk nå over lang tid, slik at vi har hatt mange dager vi ikke har fått løftet, sier han.

Brudekkene veier hver 250 tonn, og det er i alt 27 seksjoner i tillegg til tre seksjoner på 160 tonn. Totallengden på broen er 1 553 meter og er med dette landets nest lengste hengebro.

bruuu
Foto: Statens vegvesen

– Ferdig én dag foran skjema

Nå starter justering av elementene og sveising av skjøtene på broen, og det er ikke småtterier som skal foregå.

– Det er over seks kilometer sveis på en sveisestreng, men det er mange lag som skal legges og mange mil med sveising.

Etter planen skulle prosjektet være ferdig lørdag 07. oktober, så de har kommet i mål en hel dag foran skjema.

– Vi er i skarp rute og faktisk en hel dag foran. Nå skal vi ha kaker på midten av broen med alle som har jobbet med prosjektet, sier han.

Dyrere enn planlagt

Vegvesenet er byggherre for brua, og det var et kinesisk stålverk som vant konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik.

Prosjektet hadde opprinnelig en prislapp på 3,2 milliarder kroner, men vil ifølge vegvesenet ha kostet nærmere 3,8 milliarder når den står klar neste år.

– Hovedårsaken er at grunnarbeidene ble mer omfattende enn det som var prosjektert. I tillegg har vi hatt lønns- og prisstigninger som har vært ganske sterk i denne perioden, sier Arntzen.

bro2

Med det siste brudekket på plass er en milepæl nådd. Likevel gjenstår mye arbeid før broen åpnes for trafikk.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK