Hopp til innhold

Her heises 250 tonn vei på plass

Hålogalandsbrua er forsinket og rundt en halv milliard kroner dyrere enn planlagt, men blir landets nest lengste når den åpner neste sommer.

Hålogalandsbrua

Bruelementet som løftes opp veier 250 tonn og er 40 meter langt. I løpet av de neste ukene skal resten av de 29 elementene monteres.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

– Dette er virkelig en milepæl. Vi har holdt på å produsere disse elementene i Kina i tre år og endelig befinner de seg i Narvik og vi er klare til å løfte opp det første bruelementet, sier Dagrunn Kaasen som er delprosjektleder i Statens vegvesen.

De 30 elementene som skal bli brudekket, kom til Narvik med båt fra Kina forrige helg.

De neste ukene skal de opp mot 250 tonn tunge elementene løftes opp og monteres. Vegvesenet har satt av mellom en og to måneder til arbeidet, men tror jobben kan være gjort i underkant av en måned dersom alt klaffer. Størst spenning er det knyttet til været.

Klar neste sommer

Totalvekten på brudekket er om lag 7.230 tonn, og består av 30 seksjoner. 27 av de har en vekt på 250 tonn, mens tre seksjoner veier 160 tonn.

Men selv om bruelementene er på plass før tida, vil ikke bilistene kunne i bruk den nye brua før neste sommer.

Da kan de gjengjeld kjøre over Rombaksfjorden på det som blir Norges nest lengste hengebru, med en totallengde på 1.553 meter og et midtspenn på 1.145 meter.

– Det blir til sommeren en gang. Om det blir før eller etter ferien tør vi ikke si nå. Vi kan kanskje være mer konkrete når vi nærmer oss årsskiftet, sier prosjektleder for Hålogalandsbrua, Hans Arntzen i Statens vegvesen.

Dagrunn Kaasen og Hans Arntzen

Dagrunn Kaasen og Hans Arntzen i Statens vegvesen omtaler dagen i dag som en milepæl for prosjektet.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

Dyrere enn planlagt

Vegvesenet er byggherre for brua, og det var et kinesisk stålverk som vant konkurransen om å levere det meste av metallet til den nye Hålogalandsbrua i Narvik.

Prosjektet hadde opprinnelig en prislapp på 3,2 milliarder kroner, men vil ifølge vegvesenet ha kostet nærmere 3,8 milliarder når den står klar neste år.

– Hovedårsaken er at grunnarbeidene ble mer omfattende enn det som var prosjektert. I tillegg har vi hatt lønns- og prisstigninger som har vært ganske sterk i denne perioden, sier Arntzen.

Selskaper fra flere land involvert

Selskapet Sichuan Road and Bridge Group (SRBG) sier selskapets strategi er å bruke brua som en inngangsbillett til det europeiske markedet. SRBG vil fortsette å levere anbud på nye oppdrag.

– Dette er det første større anleggsprosjektet Kina har i Europa. Vi har godt samarbeid både med selskapenes ledelse, samt med de arbeiderne som jobber her, uttalte Dagrun Kaasen i Statens vegvesen til Klassekampen forrige måned.

I tillegg til det kinesiske stålet, kommer kabelhodene fra Tyrkia og en del av kabelfestene fra Sveits, mens betongarbeidet, armering og asfalt er levert av norske selskaper.

Hålogalandsbrua

Her ankommer brudekket til den nye Hålogalandsbrua Narvik havn.