Ofotbanen er jernbanestrekningen mellom Narvik og grensen til Sverige.
Det er Norges tyngst trafikkerte jernbane, hvor togene med jernmalm fra Kiruna i Sverige utgjør mesteparten av trafikken.
Den 12. mars 2023 sporet et malmtog på rundt 8500 tonn av på jernbanen i Narvik.
Det skjedde på grunn av en sporfeil som allerede var kjent.
- Ofotbanen har sporet av flere ganger siden i fjor. I februar tapte et gruveselskapet rundt 100 millioner svenske kroner hver dag Ofotbanen var stengt.
Visste om feilen
Statens havarikommisjon har undersøkt avsporingen.
I rapporten skriver de at Bane Nor SF, som har ansvar for drift, vedlikehold og bygging av jernbane i hele landet, faktisk visste om sporfeilen.
Sporfeilen hadde blitt meldt inn av togførere flere ganger, og Bane Nor hadde lenge forsøkt å forbedre sporfeilen.
På høsten 2022 hadde sporfeilen blitt verre. Da fikk den førsteprioritet.
Men siden Narvik stasjon snart skulle renoveres, ble den justert ned til prioritet tre.
Rundt et halvt år senere sporet 24 av malmtogets 68 vogner av togbanen.
Dette førte til en tolv dagers stans på Ofotbanen, og kostet mellom 16 og 20 millioner kroner å reparere. Det er ikke beregnet hvor mye stengingen kostet.
LKAB: – Forutsetter at banen er i stand
Togeierne sier at de forholder seg til Bane Nor som en kunde.
– Da forutsetter vi at de holder banen i den stand som skal være, sier daglig leder i LKAB Norge, Marit Waleniussen.
– Vi må forholde oss til Bane Nor som en tilrettelegger på banen også er vi en kunde som kjører på banen deres.
– Mener du det var fare for menneskeliv når et så svært tog sporer av?
– Akkurat der det skjedde, men den hastigheten som er der, tror jeg ikke det er en overhengende fare. Men det er klart, vi ønsker ikke at dette skal skje.
I år har togselskapet også hatt utfordringer med flere togavsporinger. I over 80 dager gikk det ingen tog på banen.
De vet ikke ennå om det er sporfeil som var skyld i togstansene i år, men Waleniussen sier det har vært krevende for dem.
Likevel vil ikke den daglige lederen kritisere. Det mener hun får bli opp til Havarikommisjonen og Bane Nor.
Bane Nor: – Absolutt en lærdom
Regiondirektør for Nord-Norge i Bane Nor Thor Brækkan forteller at sporfeilen skyldes en kombinasjon av flere feil i sporet som førte til at toget fikk en sleng.
– Har Bane Nord gode nok rutiner på når dere skal stanse togtrafikken?
– Ja det har vi. Det er ganske klare regler på når det går utover grensen som gjør at det sikkerhetsmessig blir for stort avvik.
Han sier det har vært problemer med sporet i noen år. Selv om de har rettet opp feilen flere ganger, har den likevel har kommet tilbake.
– Når vi mener at det ikke er sikkerhetsforsvarlig å kjøre tog så stenger vi banen. I akkurat dette tilfellet ble det en avsporing og det skal ikke skje.
– Er det kritikkverdig at Banen Nor visste om sporfeilen, men at avsporingen likevel skjedde?
– I dette tilfellet burde vi ha fulgt opp feilen bedre. I ettertid skulle man gå inn med større tiltak enn de tiltakene som var gjort, for å sikre at feilen ikke kom tilbake, sier han og legger til:
– Det er absolutt en lærdom at vi sørger for å gjøre utbedringer så omfattende at vi er sikre på at feilen ikke kommer tilbake, og i hvert fall ikke kommer ut av kontroll.