Hopp til innhold

Bane Nor visste om feilen før toget sporet av: – En lærdom

En feil på sporet på Ofotbanen gjorde at et tog på 8.500 tonn sporet av i fjor. Bane Nor visste om feilen, men evnet ikke å utbedre feilen før det gikk galt.

Jeg så bare snøkavet og kjente det luktet svidd metall,da så jeg toget som var sporet av ved Narvik togstasjon. Må nettopp ha skjedd. Mange vogner var sporet av mens noen lå skikkelig hulter til bulter. Dette var er malmtog fra LKAB. Dette blir en stor ryddejobb. Stasjonen er nå stengt.

Malmtoget som avsporet i Narvik 12. mars 2023

Ofotbanen er jernbanestrekningen mellom Narvik og grensen til Sverige.

Det er Norges tyngst trafikkerte jernbane, hvor togene med jernmalm fra Kiruna i Sverige utgjør mesteparten av trafikken.

Den 12. mars 2023 sporet et malmtog på rundt 8500 tonn av på jernbanen i Narvik.

Det skjedde på grunn av en sporfeil som allerede var kjent.

Visste om feilen

Statens havarikommisjon har undersøkt avsporingen.

I rapporten skriver de at Bane Nor SF, som har ansvar for drift, vedlikehold og bygging av jernbane i hele landet, faktisk visste om sporfeilen.

Bane NOR hadde i lengre tid vært kjent med at det befant seg en sporfeil på grunn av dårlige grunnforhold i avsporingsområdet.

Havarikommisjonens rapport

Sporfeilen hadde blitt meldt inn av togførere flere ganger, og Bane Nor hadde lenge forsøkt å forbedre sporfeilen.

Et malmtog har sporet av Ofotbanen i Narvik.

Et lastet malmtog er over 8000 tonn tunge. Sporet skal tåle det, men akkurat der avsporingen skjedde var ikke sporet i god nok kvalitet til å tåle det, ifølge Bane Nor

Foto: Kjetil Moe

På høsten 2022 hadde sporfeilen blitt verre. Da fikk den førsteprioritet.

Men siden Narvik stasjon snart skulle renoveres, ble den justert ned til prioritet tre.

Rundt et halvt år senere sporet 24 av malmtogets 68 vogner av togbanen.

Dette førte til en tolv dagers stans på Ofotbanen, og kostet mellom 16 og 20 millioner kroner å reparere. Det er ikke beregnet hvor mye stengingen kostet.

Les også Forsker om mulig sabotasje på Ofotbanen: – Et målrettet signal for å avskrekke oss

Togavsporing i Vassijaure stasjon. LKAB

LKAB: – Forutsetter at banen er i stand

Togeierne sier at de forholder seg til Bane Nor som en kunde.

– Da forutsetter vi at de holder banen i den stand som skal være, sier daglig leder i LKAB Norge, Marit Waleniussen.

– Vi må forholde oss til Bane Nor som en tilrettelegger på banen også er vi en kunde som kjører på banen deres.

Et malmtog har sporet av Ofotbanen.

Sporet skulle egentlig byttes ut i forbindelse med et prosjekt om å bygge ut Narvik stasjon. Derfor ventet Bane Nor med de store utbedringene for lenge.

Foto: Kjetil Moe

Mener du det var fare for menneskeliv når et så svært tog sporer av?

– Akkurat der det skjedde, men den hastigheten som er der, tror jeg ikke det er en overhengende fare. Men det er klart, vi ønsker ikke at dette skal skje.

I år har togselskapet også hatt utfordringer med flere togavsporinger. I over 80 dager gikk det ingen tog på banen.

Togavsporing Narvik 12.03.2023

Sporfeilen som førte til avsporinga var knyttet til dårlig grunn på stedet, sier Regiondirektør for Nord-Norge i Bane Nor Thor Brækkan.

Foto: SHK

De vet ikke ennå om det er sporfeil som var skyld i togstansene i år, men Waleniussen sier det har vært krevende for dem.

Likevel vil ikke den daglige lederen kritisere. Det mener hun får bli opp til Havarikommisjonen og Bane Nor.

Les også NTP-lekkasje: Regjeringen vil forbedre Norges travleste jernbane etter flere avsporinger

Den svenske havarikommisjonen er på plass for å undersøke hvorfor et malmtog sporet av på nytt ved Vassijaure stasjon på Ofotbanen/malmbanan.

Bane Nor: – Absolutt en lærdom

Regiondirektør for Nord-Norge i Bane Nor Thor Brækkan forteller at sporfeilen skyldes en kombinasjon av flere feil i sporet som førte til at toget fikk en sleng.

– Har Bane Nord gode nok rutiner på når dere skal stanse togtrafikken?

– Ja det har vi. Det er ganske klare regler på når det går utover grensen som gjør at det sikkerhetsmessig blir for stort avvik.

Thor Brækkan BaneNor

– I ettertid burde avsporinga ha blitt fulgt bedre opp, og vi burde ha gjort en mer omfattende utbedring av feilen, sier Regiondirektør for Nord-Norge i Bane Nor Thor Brækkan.

Foto: Bane NOR

Han sier det har vært problemer med sporet i noen år. Selv om de har rettet opp feilen flere ganger, har den likevel har kommet tilbake.

– Når vi mener at det ikke er sikkerhetsforsvarlig å kjøre tog så stenger vi banen. I akkurat dette tilfellet ble det en avsporing og det skal ikke skje.

– Er det kritikkverdig at Banen Nor visste om sporfeilen, men at avsporingen likevel skjedde?

– I dette tilfellet burde vi ha fulgt opp feilen bedre. I ettertid skulle man gå inn med større tiltak enn de tiltakene som var gjort, for å sikre at feilen ikke kom tilbake, sier han og legger til:

– Det er absolutt en lærdom at vi sørger for å gjøre utbedringer så omfattende at vi er sikre på at feilen ikke kommer tilbake, og i hvert fall ikke kommer ut av kontroll.

Les også Forskarar vil bruke forskarstemmer til å skremme bort elg

Elg i sporet, rett nord for Koppang på Rørosbanen.