Hopp til innhold

Håper på salg før jul

Torghatten Trafikkselskap lukter på Hurtigruten. Ledelsen håper på salg før jul.

MS "Steigtind"

SOLGT FØR JUL?Ledelsen i Hurtigruten håper på avklaring før jul hvem som overtar driften av busser, hurtigbåter og ferger fra Hurtigruten ASA.

Foto: Malvin Eriksen / NRK

Torsdag ble bedriftsforsamlingen i Hurtigruten orientert om hvordan det går med salget av forskjellige selskaper og verdier i selskapet.

Det er sannsynlig at forsamlingen fikk vite at Torghatten Trafikkselskap er et av selskapene som kan tenke seg å kjøpe buss-, hurtigbåt- og fergevirksomheten.

Ledelsen i Hurtigruten ASA håper det før jul er klart hvem som overtar hurtigbåter, buss og ferger i selskapet. I dag var det ekstraordinært møte i bedriftsforsamlinga, der det ble gitt orientering om forhandlingene.

Toppsjefen i Hurtigruten, Olav Fjell, sier til NRK at han håper salget av kollektivbiten kan være over før jul, men det kan også være at salget er nært forestående.

- Slike prosesser bør ikke ta lang tid, så vi håper på en snarlig avklaring, sier Fjell til NRK.

Torghatten

Hvem det kriserammede selskapet forhandler med, vil ikke Fjell ut med. Et hett tips at Torghatten trafikkselskap med hovedkontor i Brønnøysund ønsker å kjøpe hele eller deler av kollektivandelen til Hurtigruten ASA. Det er bare Torghatten Trafikkselskap, TTS, i Nord-Norge som har store nok økonomiske muskler til å kjøpe kollektivdelen til Hurtigruten.

Vil vokse

Det er ingen som vil bekrefte at det ekspansive Brønnøysundselskapet er aktuell til å overta Hurtigrutens kollektivdel, men der er ikke usannsynlig. TTS har et uttalt mål om å bli blant de to-tre største trafikkselskapene i Norge, og har de siste årene vært svært delaktig i restruktureringen av trafikkbransjen.

TTS har kjøp mange selskaper over hele landet, og er også eiere av selskaper internasjonalt. I dag er TTS større utenfor Nord-Norge enn innafor gjennom sine eierskap i blant annet Bastø Fosen og Norgesbuss. I tillegg er selskapet inne i en vekstfase innen shipping, både når det gjelder tankskip og forskjellige typer båter knyttet til offshore oljevirksomhet.

Store overskudd

Selv om selskapet har vokst kraftig de siste årene, har selskapet klart å gå med store overskudd og en pen vekst i egenkapitalen (se faktaboks). I dag er TTS mer verdt enn Hurtigruten.

I markedet tippes det at TTS er den heteste kandidaten til å kjøpe Hurtigrutens kollektivdel, men også trafikkgiganten Veolia er med i spekulasjonene. Dersom for eksempel bussvirksomheten selges separat, er også Saltens Bil i Bodø en mulig kjøper.

Hurtigtuten har arbeidet lenge med å få solg kollektivbiten. Flere selskaper har vært interessert i å kjøpe virksomheten, men årsaken til at salget har tatt så lang tid, er sannsynligvis at interessentene vil presse det kriserammede Hurtigruten for å oppnå lavere pris.

Les også: Har Hurtigruten klar en kjøper?

Vanskelig situasjon

Heller ikke Leif Teksum, som leder av bedriftsforsamlinga i Hurtigruten vil kommentere hvilke aktører selskapet forhandler med.

Også oppstyret rundt Hurtigrutens forhandlinger med staten var tema på bedriftsforsamlingen.

- Vi vet at resultatene har vært dårlige i lang tid. Det lammer selskapet og går ut over soliditeten i selskapet. Noe må gjøres for å få et robust selskap som er levedyktig på lang sikt, sier Leif Teksum.