I dag møtes bedriftsforsamlingen i Hurtigruten ASA til ekstraordinært møte i selskapets lokaler i Tromsø.
Der skal det orienteres om hvordan det går med salget at selskapet kollektivvirksomhet.
På grunn av selskapets økonomiske situasjon har bedriftsforsamlingen vedtatt at man bør møtes oftere enn vanlig.
Viktig er det også å holde kontakten med administrasjonen i selskapet.
Går for kjernevirksomheten
Den kritiske situasjonen for Hurtigruten blir selvfølgelig også et tema for forsamlingens leder, Leif Teksum. Teksum representerer den største eieren i selskapet, DnB Nor. For han er det avgjørende at Hurtigruten kan vise til framdrift i planene om å selge ut virksomheter og eiendeler slik at en kan begynne å konsentrere seg om driften av hurtigrutene, selskapets kjernevirksomhet.
Etter at Hurtigruten har annonsert at det legger to skip i opplag, har det gått opp for stadig flere hvor alvorlig det står til økonomisk. Selskapets gjeld, blant annet til DnB Nor, er på 4,5 milliarder kroner. Hurtigruten hadde tidligere i sommer om lag en milliard kroner på bok, og det sier seg selv at långiverne nå er ganske redde for pengene sine.
Hurtigruten har gått med tap i flere år, og resultatet for første halvår viste et underskudd på over 180 millioner kroner før skatt.
Finanskrisa rammer dobbelt
Det blir nå mer og mer klart at Hurtigruten ASA sitt arbeid for å bedre økonomien nå hemmes i stor grad av den internasjonale finanskrisa. Særlig gjelder dette for arbeidet med å selge ut virksomheter. På denne bakgrunnen kan en også tenke seg at långiverne blir ekstra bekymret for pengene sine.
Selskapets ledelse har sagt de skal selge ut kollektivdelen, hoteller og reisebyråer. Til nå har de bare klart å selge hotellene i Bergen. Selskapet har heller ikke klart å få leid ut et skip som har vært annonsert til leie i det internasjonale markedet.
Hva med Torghatten?
Derfor har administrasjonen nå et stort behov for i dag å vise at det er handlekraftig, og det er nærliggende å tro at bedriftsforsamlingens medlemmer vil gi orientering om at det er framgang i arbeidet med å selge buss-, hurtigbåt- og fergedelen.
I Nord-Norge er det bare Torghatten Trafikkselskap i Brønnøysund som har penger nok til å kjøpe denne delen av virksomheten.
Ledelsen i Hurtigruten er nå under et like stort press som de ansatte på båtene, som frykter for ytterligere permitteringer. Det som kan være et felles håp, er at de skal klare å selge kollektivdelen, og at forhandlingene med staten om kompensasjoner for økte drivstoffutgifter skal sikre økonomen slik at en slipper å ta ut to båter av trafikk.
Hurtigruten er inne i en svært spennende uke, der selskapets skjebne vil bli avgjort neste fredag. Resultatet vet ingen, men i dagene framover mot avgjørelsen, vil presset på partene om å få en avgjørelse, øke. Hele Stortinget er nå engasjert, og alle vil kreve å få møte med Navarsete. Politiske delegasjoner fra Nord-Norge er også på vei til Oslo for å legge presse på myndighetene.
Denne uka ble det kjent at hurtigruteskipene "Nordlys" og "Vesterålen" legges i opplag, i tillegg til "Nordnorge", som i går ble parkert ved NATO-kaia på Åndalsnes.