Hopp til innhold

Vil undersøke om mobilstråling forårsaket Torghatten-ulykken

Statens havarikommisjon for transport vil undersøke om det kan dokumenteres hvorvidt stråling fra mobiltelefon kan ha påvirket Widerøe-flyet som fløy rett inn i Torghatten i 1988.

Arnfinn Grydeland kom seg av Widerøe-flyet før det styrtet ved Torghatten i 1988.

Pensjonert politioverbetjent Arnfinn Grydeland (innfelt) varslet allerede i 1988 om mobiltelefon om bord i ulykkesflyet. Nå vil han vite hvorfor hans opplysninger ikke er nevnt i havarirapporten.

Foto: NRK

– Statens havarikommisjon for transport (SHT) har blitt gjort oppmerksom på informasjon som ikke synes å ha vært kjent da denne tragiske ulykken fant sted i 1988. Basert på denne nye informasjonen, vil SHT undersøke om det kan dokumenteres hvorvidt stråling fra mobiltelefon kan ha påvirket den aktuelle flygingen. Undersøkelsen av de nye opplysningene vil bli dokumentert og offentliggjort, skriver Havarikommijsonen i en pressemelding mandag.

25 år etter ulykken kommer det nå fram nye opplysninger som kan gi ny kunnskap om flystyrten hvor 36 mennesker omkom. Observasjoner fra passasjerer som gikk av ulykkesflyet i Namsos er ikke nevnt i rapporten i det hele tatt.

Mobiltelefon om bord

Pensjonert politioverbetjent Arnfinn Grydeland varslet allerede i 1988 om mobiltelefon om bord i ulykkesflyet. Nå vil han vite hvorfor hans opplysninger ikke er nevnt i havarirapporten.

Pensjonert politioverbetjent Arnfinn Grydeland varslet allerede i 1988 om mobiltelefon om bord i ulykkesflyet. Nå vil han vite hvorfor hans opplysninger ikke er nevnt i havarirapporten.

Rett etter ulykken informerte den pensjonerte politioverbetjenten Arnfinn Grydeland, som gikk av flyet i Namsos, om at en passasjer hadde en mobiltelefon med seg om bord i flyet.

Passasjeren ble plassert på et klappsete ved cockpiten, og mobiltelefonen var utstyrt med en 15 watts sender og et kraftig batteri, som kan ha påvirket flyets instrumenter.

Grydeland, som hadde flydd strekningen mange ganger tidligere, bemerket også at flyet oppførte seg unormalt. Han ble bedt om å skrive en rapport til Hovedredningssentralen, men informasjonen kom aldri med i havarirapporten.

– Da jeg leste rapporten, ble jeg mildt sagt overrasket over at de ikke hadde tatt med noen av de opplysningene jeg hadde gitt. Det er ikke nevnt i rapporten i det hele tatt, og det er heller ikke noe som tyder på at mine opplysninger ble vurdert, forteller Grydeland.

Han mener kommisjonen har alt de trenger for å få all informasjon frem i lyset.

– Jeg sendte den gang rapportene mine tjenestevei, og jeg tror informasjonen ble sendt videre fra politiet til dokumentene ligger der. Jeg har selv fått dem tilsendt, så Havarikommisjonen har i hvert fall tilgang på dem, sier Grydeland videre.

Viktig for de etterlatte

Tor Berg mistet konen i ulykken. Han var også en av de siste som snakket med passasjeren på klappsetet.

– Jeg kjente vedkommende svært godt. Han var min nabo, sier Berg.

Han er glad for at Havarikommisjonen nå vil undersøke om stråling fra mobiltelefonen kan ha påvirket flyvningen.

– Det er flott at de tar opp igjen undersøkelsen. Nå håper jeg alle fakta kommer på bordet, det har ikke skjedd tidligere, sier Berg.

Det er to grunner til at undersøkelsen er viktig, mener han.

– Det er viktig av to grunner. For det første er det viktig for de etterlatte at de får visshet i hva som har skjedd. For det andre er det viktig preventivt, at man har fokus på sikkerhet knyttet til elektronikk, sier Berg videre.