Hopp til innhold

25 år siden Torghatten-ulykken

Mandag er det 25 år siden 36 personer mistet livet i Torghatten-ulykken. – Det var både trist og uvirkelig, sier Magnar Solbakk som var en av de første som kom til ulykkesstedet.

Torghatten-ulykken

ARKIVBILDE: Det var en Dash-7 fra Widerøe som styrtet i fjellsiden 6. mai 1988. Redningsmannskaper arbeider på ulykkesstedet blant vrakrester.

Foto: Hanssen, Eystein / SCANPIX

36 personer mistet livet da et Widerøe-fly styrtet i fjellet Torghatten ved Brønnøysund på kvelden fredag 6. mai 1988. Flyet hadde tatt av fra Namsos lufthavn noe forsinket.

– Det var lavt skydekke, og i 21.30-tida ble jeg oppringt fra Heimevernet og spurt om å stille. I første omgang var det antydet at det var en leteaksjon, forteller Magnar Solbakk fra Brønnøy.

Bekymret for faren

Det første Solbakk gjorde, var å finne ut hvor faren, som da var ordfører i Brønnøy, var.

– En ordfører er mye ute og reiser. Men han var heldigvis på et møte i Brønnøysund.

Trodde det var en leteaksjon

Beskjeden fra Heimevernet var at det i første omgang var en leteaksjon de skulle være med på.

Men før de nådde frem fikk de beskjed om at flyet var funnet. Da de kom opp på fjellet gikk det fort opp for letemannskapene at det var en alvorlig ulykke som hadde skjedd.

– Det var både trist og uvirkelig. Det brant, og det lå flyrester rundt omkring. Vi konstaterte at det nok var lite håp om å finne overlevende, sier Solbakk.

(artikkelen fortsetter under)

Torghatten-ulykken
Foto: Hanssen, Eystein / SCANPIX

– Menneskelig svikt

Flykontrollen mistet kontakten med flyet fem minutter før det skulle lande på Brønnøysund lufthavn.

Flyhavarikommisjonen mente det var menneskelig svikt som lå bak ulykken.

Flygerne begynte nedstigningen til Brønnøysund åtte nautiske mil før flyplassen, i stedet for fire nautiske mil, slik de skulle. Kommisjonen la vekt på at det var dårlig kommunikasjon mellom flygerne. Dobbeltkontrollen for navigeringen manglet.

Flygerne skal også ha hatt besøk av en passasjer i cockpiten rett før ulykken, noe som kan ha forstyrret flyverne. Det ble ikke funnet tekniske feil, mangler eller uregelmessigheter ved flyet eller utstyret.

Minnemarkeringer

Torghatten-ulykka minnestund

Minnegudstjeneste i Brønnøysund kirke rett etter ulykken i 1988. Her er faren til Magnar Solbakk, ordfører Harald Solbakk, i følge med statsminister Gro Harlem Brundtland.

Foto: NTB arkivfoto: Eystein Hanssen, SCANPIX

Solbakk forteller at det var en rekke markeringer de første 14 dagene etter ulykken. Ett år senere ble det avduket en minneplate, og ti år etter var det en minnemarkering der både pårørende, flyselskap og andre inviterte deltok.

I år har Brønnøy kommune lagt til rette for en mer privat markering.

– Vi har ordnet med flere parkeringsplasser, og tydeliggjort stien bedre, kvistet litt og bidratt litt der minneplaten er, sier Solbakk.

Magnar Solbakk husker godt minnegudstjenesten der mange av de pårørende og statsminister Gro Harlem Brundtland deltok.

– Jeg skal ikke si at det ikke var kriseberedskap fra før av i Brønnøy, men det ble jobbet svært godt fra mange hold. Kirken, Røde Kors, Heimevernet, politiet og mange andre. Min far hadde jo også en rolle som ordfører i det hele.

Faren er nå død.

Les mer i Nordlands fylkesleksikon om ulykken. Her kan du også se video og høre radioopptak fra dekningen av ulykken.