NRK Meny
Normal

Slår alarm om dyre flybilletter

Næringslivet i Nord-Norge tynges av dyre flybilletter. En tur-retur-billett fra Svolvær til Alta kan koste over 8000 kroner.

Widerøe Dash 8-103

Flyprisene på småflyplassen er uakseptable, mener entreprenørbransjen.

Foto: Kyrre Lien / SCANPIX / Scanpix

Dyre flybilletter i Nord-Norge hemmer veksten i næringslivet. Nordnorske politikere mener dette blant annet skyldes monopolet til Widerøe, og de vil derfor sørge for at det i nye anbudsrunder legges opp til økt konkurranse i flytrafikken.

Ruben Jensen i NESO, som er et samarbeidsselskap i entreprenørbransjen, fikk sjokk da han nylig skulle reise med fly.

– Ja, Svolvær-Alta tur-retur er jo over 8000 kroner. Og vi har generelt flypriser for småflyplassene som er uakseptable. Det må vi gjøre noe med, sier Ruben Jensen.

Hvordan påvirker høye billettpriser næringslivet?

– Det er klart at det er veldig negativt for næringslivet som ikke bare driver i lokalmiljøet, men har et marked i hele regionen, fortsetter han.

(artikkelen fortsetter under)

Ombordstigning i WF145 frå Anda

For passasjeren i Nord-Norge koster det å gå ombord på Widerøe-flyene.

Foto: Birger Meland / NRK

– Monopol er årsaken

Dette er en situasjon politikerne som deltar på samferdelskonferansen til Landsdelsutvalegt ønsker å endre.

Stortingsrepresentant for Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, mener monopolet på kortbanenettet er noe av årsaken til de stive prisene.

– Jeg tror den sikreste måten å få til en reduksjon i flyprisene er å få økt konkurranse. Økt konkurranse om anbudene, lengre anbudstid og flere interesser inn er det som må til. Så lenge det bare er en aktør på kortbanenettet så tror jeg ikke vi får ned prisene, sier Sjelmo Nordås.

– Staten må ta ansvar

Informasjonssjef i Widerøe, Siw Sandvik, mener Sjelmo Nordås tar feil.

– Hun tar fullstendig feil når hun sier at økt konkurranse vil redusere prisen. Konkurransen handler om hvem som kan gjøre dette billigst for staten, sier hun.

Les også: Godt halvår for Widerøe - Widerøe best i verden

Siw Sandvik, informasjonssjef Widerøe

Siw Sandvik sier at det er staten som har ansvaret for de høye flyprisene i Nord-Norge.

Foto: NRK

I Norge legges flyrutene på kortbanenettet ut på anbud hvert tredje år. Widerøe fikk tilslag på sitt anbud i april i år og har dermed konsesjon de nærmeste tre årene.

– Vi var fem selskaper som konkurrerte om anbudet og vi var billigst i Nordland og på Vestlandet. Staten sparte da mye penger, men det gjorde ikke passasjerene, sier Sandvik.

Hun sier at det er staten som er skyld i de høye flyprisene.

– Jeg adresserer dette videre til politikerne. Det er staten som bestemmer hva slags pristilbud vi skal ha på kortbanerutene i Norge. Vi opererer i forhold til de satsene staten har bestemt, og det er de som bestemmer hva det koster å fly fra A til B, sier hun.

– Umulig uten statlig tilskudd

For øyeblikket har staten en høringsrunde med kommuner og politikere hvor betingelsene for neste anbudsrunde i 2013 blir bestemt. Den har frist i oktober.

Sandvik er klar på at hvis staten virkelig mener at det skal bli billigere å fly må de engasjere seg i høringsrunden. Hun er uansett sikker på at økt konkurranse blir vanskelig.

- Hvis det ikke skal være anbudsrunder må staten åpne for kommersielle aktører. Men uten statlig tilskudd vil det ikke være lønnsomt for noen flyselskaper å fly på kortbanenettet.

HVA ER DEN DYRESTE FLYBILLETTEN DU HAR KJØPT I NORD-NORGE?

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Nyhetsreportasje fra NRK.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.