Hopp til innhold

Fortviler over gamle politibiler: – Kort fortalt er situasjonen småkritisk

På fire år har politidistriktenes innkjøp av biler blitt halvert. I Salten i Nordland har de kun kjøpt tre nye biler siden 2012. – Den eldste bilen er over 20 år, sier hovedverneombud.

Gammel politibil i Salten - 2001-modell

Denne mannskapsbilen er 16 år gammel og er blant bilene hovedverneombud Vegard Kristiansen gjerne skulle ha byttet ut. – Det er denne bilen vi bruker når utrykningsenheten skal ut på oppdrag, sier han.

Foto: Vegard Kristiansen

Oversikten som Politiforum har hentet fra Politiets fellestjenester (PFT), viser at politidistriktene samlet kjøpte 93 nye biler i fjor, mot 184 i 2012.

Hvert år siden 2012 har antall innkjøpte biler gått ned.

Oversikten som inkluderer både sivile og uniformerte biler, og fortsatt føres på den gamle inndelingen av politidistriktene, viser at det er gamle Salten politidistrikt som kjøper inn færrest biler.

Kun tre nye politibiler har distriktet kjøpt siden 2012.

Vegard Kristiansen, tillitsvalgt region Salten, Nordland politidistrikt

Hovedverneombud Vegard Kristiansen vil ha nye biler.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Det tallet burde nesten hatt en 0 etter seg, sier hovedverneombud Vegard Kristiansen i region Salten i Nordland politidistrikt.

For ett år siden ropte han varsku og fortalte at politidistriktet ikke hadde penger til å utstyre bilene med nødvendig utstyr som etterforskningskoffert, iPad, mobiltelefon, sanitetssekk, verktøy og fotoapparat.

– Trenger minst 20 nye biler

Men det er ikke bare nødvendig utstyr det skorter på. Heller ikke selve bilparken i Salten holder mål, forteller Kristiansen.

– Kort fortalt er situasjonen småkritisk. Det reelle behovet ligger sannsynligvis rundt 20 nye biler.

I Salten har de et sted mellom 30 og 40 biler per nå. Den eldste er en 95-modell, mens gjennomsnittsalderen på bilene er rundt 15 år, anslår hovedverneombudet.

– Jeg vil påstå at 10–20 prosent er i akseptabel stand, resten er i uakseptabel stand. Det må man gjøre noe med. Det handler om beredskap.

Kristiansen vil likevel ikke skylde på sin egen ledelsen i Bodø.

– Forventningene til produksjonen er høyere enn hva politidistriktene får av penger. Politimesterne har mer enn nok med å levere de tjenestene de skal, og da må investeringene settes til side. Dette gjelder ikke bare biler, men det er også stor mangel på operativ utstyr generelt.

Får 100 millioner til nytt utstyr

At det er et behov for penger til nye biler har også regjeringen tatt innover seg. I revidert nasjonalbudsjett tildeles politiet 263,5 ekstra millioner kroner, hvorav 100 millioner er en engangsbevilgning til utstyrsinvestering.

Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp)

Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) bevilger mer penger til politiet.

Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

– Det er særlig nødvendig å fornye kjøretøyene i politiet. Nærpolitireformen og økte krav om responstid gjør det enda viktigere å ha en god, moderne utstyrt og velfungerende bilpark, sa justisminister Per-Willy Amundsen (Frp) i en pressemelding torsdag.

– En oppgradering av politidistriktenes bilpark vil samtidig bedre politiets operative innsatsevne og beredskap, sier Amundsen.

– Ikke nok

Organiserig av politidistrikter, Sigve Bolstad: Forbundsleder

Forbundsleder Sigve Bolstad i Politiets Fellesforbund vil ha mer penger.

Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

Hos Politiets Fellesforbund er de glad for pengene, men 100 millioner kroner er ikke nok, mener forbundsleder Sigve Bolstad.

– Dessverre er etterslepene i politiet så store at 100 millioner ekstra til distriktene ikke vil redde situasjonen. Det vil blant annet sikre at politiet over hele Norge får samme uniform. Alle distriktene har ikke sett seg råd til å kjøpe inn den nye uniformsjakken til sine politibetjenter. Dette er et godt eksempel på hvor trange budsjettene i distriktene er, sier Bolstad.

Video Gamle politibiler i Salten politidistrikt

I Salten har de klaget på politibildene før også. Denne reportasjen sier tilstanden i 2011.