– Dette er en gledens dag! Det betyr så mye for hele norskekysten og alle de små plassene at vi nå får forutsigbarhet i framtida også, sier ordfører Ronny Sommerro i Nesna.
– Men hva betyr dette for dere på Nesna?
– Det betyr arbeidsplasser, og det betyr at vi har kommunikasjon med de rundt oss, både i sør og i nord, og det betyr mye for den godsstrømmen som går langs kysten, sier Sommerro.
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa og styreleder i Hurtigruten ASA, Trygve Hegnar, er enig om det nye hurtigruteanbudet. Onsdag morgen signerte de avtalen som betyr fortsatt daglige seilinger langs kysten.
– Vi vet at kystruten Bergen-Kirkenes betyr mye for folk og næringsliv langs kysten av Norge. Og det føles godt som senterpartistatsråd å ha inngått en avtale med Hurtigruten. Det blir fortsatt daglige seilinger fra de 34 havnene langs kysten, sa Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).
Hun fortalte under pressekonferansen onsdag morgen at de har inngått en avtale der staten i gjennomsnitt skal betale Hurtigruten ASA 640 millioner kroner i året for transporttjenester.
Ministeren presset prisen ned
Hurtigruten ønsket seg opprinnelig 750 millioner i året. I 2010 var beløpet 377 millioner. Samferdselsdepartementet ønsket opprinnelig en avtale på basis av dagens avtale til rundt 400 millioner kroner
Men startbeløpet vil være høyere til neste år, da vil Hurtigruten få 700 millioner kroner det første året, deretter vil de årlige beløpene minke de neste åtte årene.
– Vi er veldig glad for å ha fått ned tilbudet fra 750 til 640 millioner kroner hvert år, sa samferdselsministeren.
– God løsning for distriktene
Også styreleder i Hurtigruten, Trygve Hegnar, var fornøyd med forhandlingene.
– Vi har hatt lange gode og harde forhandlinger med Staten, og staten har valgt å gå for den løsningen som kystbefolkningen og distriktene er veldig opptatt av å ha, sier Hegnar.
Han beskriver oppdraget fra staten som komplisert. Med to anløp per dag i 34 havner, blir det nesten 25.000 anløp i året.
Hurtigruten opp ti prosent på børsen
NRK-kommentator, Knut Eirik Olsen, mener Hurtigruten og Hegnar har all grunn til å være fornøyd.
– Totalsummen er bare hundre millioner kroner mindre enn det de krevde, altså 750 millioner kroner. Og kystkommunene har fått det de ønsket, med anløp til alle havner to dager i uka, sier Olsen.
Han tror også det har vært harde forhandlinger mellom Finasdepartementet og Samferdselsdepartementet om størrelsen på beløpet.
– Men siden det er valg snart, hadde regjeringen ikke noe annet valg enn å gi kysten en Hurtigrute som trafikkerer den samme ruta som i dag. For Hegnar er dette også en god dag. Han blir noen millioner kroner rikere etter at Oslo Børs svarte på Hurtigruteavtalen ved å sende aksjene opp nesten ti prosent, sier Olsen.
Forsinket avtale
Vilkårene for avtalen skulle vært klare allerede 8. mars, men ble utsatt til fredag før påske. I dag la Hurtigrutens styreleder, Trygve Hegnar, og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fram innholdet i avtalen.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Etter at Veolia Transport valgte å ikke være med i anbudskonkurransen, har det kun vært staten og Hurtigruten som har forhandlet.
- LES OGSÅ: