Etter det NRK kjenner til ber Staten Hurtigruten om ny frist til å svare på kravet om 750 millioner kroner hvert år i åtte år framover. Den opprinnelige fristen var satt til 8. mars, men nå vil det gå lenger tid før vi får vite innholdet i avtalen.
Seks milliarder
Staten har problemer med å forholde seg til størrelsen på kravet, ikke minst fordi det er så mye høyere enn beløpet i eksisterende avtale. Den samlede rammen i kravet fra Hurtigruten er på seks milliarder kroner, og i Finansdepartementet vil en bruke tid til å venne seg til størrelsen.
Støttebeløpet er definert som kjøp av tjenester, det vil si frakt av varer og lokale passasjerer. Cruisdelen er noe Hurtigruten tar på egen risiko.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
– Kravet en utfordring
– Kravet er en utfordring for oss, sier en kilde NRK.no har snakket med.
Hurtigruten har seilt med tap siden selskapet ble etablert rett før jul i 2005, men for 2010 var det et lite overskudd på 22 millioner kroner.
- Les også:
- Les også:
Overskuddet er for lite til at Hurtigruten kan seile i trygt farvann. Omsetninga i fjor var på 3,8 milliarder kroner, noe som burde gitt et overskudd i hundre-millionerklassen.
Kutte anløp?
Dersom ikke Staten og Hurtigruten blir enige om en avtale der Hurtigruten skal anløpe 34 havner, hver dag hele året, vil det sannsynligvis bli forhandlinger om et alternativ som har seilinger fem dager i uken.
Dette er et alternativ som er svært kontroversielt langs hele kysten, men mange kan likevel akseptere en reduksjon i trafikken.
Et annet alternativ som mange mener er mye mer realistisk er å sløyfe anløp langs kysten.
8. mars vil en få vite om Hurtigruten vil vente på svar fra Staten, eller om Hurtigruten velger å trekke seg fra forhandlngene.