Hopp til innhold

Hurtigruteavtale står i stampe

Staten synes Hurtigrutens krav for å seile kystruten mellom Bergen og Kirkenes er for dyrt. Blir de ikke enige, kan det bli færre anløp eller seilinger bare fem ganger i uken.

Hurtigruta stamper i grov sjø

STAMPER I GROV SJØ: Storm i Nord-Norge skaper trøbbel for hurtigruta, som tirsdag måtte sløyfe flere anløp. Men også på land butter det imot.

Foto: NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Etter det NRK kjenner til ber Staten Hurtigruten om ny frist til å svare på kravet om 750 millioner kroner hvert år i åtte år framover. Den opprinnelige fristen var satt til 8. mars, men nå vil det gå lenger tid før vi får vite innholdet i avtalen.

Seks milliarder

Staten har problemer med å forholde seg til størrelsen på kravet, ikke minst fordi det er så mye høyere enn beløpet i eksisterende avtale. Den samlede rammen i kravet fra Hurtigruten er på seks milliarder kroner, og i Finansdepartementet vil en bruke tid til å venne seg til størrelsen.

Støttebeløpet er definert som kjøp av tjenester, det vil si frakt av varer og lokale passasjerer. Cruisdelen er noe Hurtigruten tar på egen risiko.

– Kravet en utfordring

– Kravet er en utfordring for oss, sier en kilde NRK.no har snakket med.

Hurtigruten har seilt med tap siden selskapet ble etablert rett før jul i 2005, men for 2010 var det et lite overskudd på 22 millioner kroner.

Overskuddet er for lite til at Hurtigruten kan seile i trygt farvann. Omsetninga i fjor var på 3,8 milliarder kroner, noe som burde gitt et overskudd i hundre-millionerklassen.

Kutte anløp?

Hurtigruteskipet Polarlys

POPULÆR DAME: Det er mye som går bra i Hurtigruten, som at på fem år har tallet på vinterturister økt til det tredobbelte.

Foto: Steinar Bauge

Dersom ikke Staten og Hurtigruten blir enige om en avtale der Hurtigruten skal anløpe 34 havner, hver dag hele året, vil det sannsynligvis bli forhandlinger om et alternativ som har seilinger fem dager i uken.

Dette er et alternativ som er svært kontroversielt langs hele kysten, men mange kan likevel akseptere en reduksjon i trafikken.

Et annet alternativ som mange mener er mye mer realistisk er å sløyfe anløp langs kysten.

8. mars vil en få vite om Hurtigruten vil vente på svar fra Staten, eller om Hurtigruten velger å trekke seg fra forhandlngene.

Hurtigrute anløp

I dag anløper Hurtigruten 34 havner langs norskekysten.

Foto: Atle Markeng / NRK

Hvilke av disse anløpene mener du kan sløyfes?