Hopp til innhold

– Flyprisene må opp

Vi går inn i «tidenes sommer» for flyselskapene. Derfor gjør de lurt i å skru opp prisene, sier analytiker.

Flypriser hos Flyr.

Eksempel på priser hos Flyr mellom Bodø og Oslo: Kampanje til 399. Skjermdumpen ble tatt mandag denne uken.

Foto: Skjermdump

Skal du ut å fly, er det billige billetter å få kjøpt for tiden.

Hva med Bodø-Oslo for 399?

Bergen-Oslo for 352?

Eller Trondheim-Bergen for drøyt 800 kroner?

En tur til Alicante kan du i juni få for 514 kroner, om du bor i hovedstaden.

Priseksemplene er fra Flyr, og er basert på noen tilfeldige søk denne uka.

Norwegian følger på, og har også lave priser på flere av strekningene Flyr opererer. For eksempel får du en tur fra Bergen til Oslo for 499 i mai og juni.

Er prisene for lave?

Hans Jørgen Elnæs er flyanalytiker og daglig leder i Winair.

Jans Jørgen Elnæs, flyanalytiker

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs.

Foto: Marit Sirum-Eikre / NRK

Han tror flyselskapene er avhengig av å utnytte det at nordmenn nå er reiselystne, etter to år med pandemi.

Og at de faktisk kan gjøre lurt i å sette prisene opp.

– I sommer vil det være en voldsom etterspørsel etter reiser. Det forventes tidenes beste sommer for flyselskapene i Norge og Europa.

– Samtidig er ikke flyselskapene enda helt tilbake på 2019-nivå. Hvert flyselskap må derfor maksimere inntektene sine. De trenger frisk kapital for å møte høsten og vinteren, som nok ikke blir like bra.

– De setter nok ikke prisene opp i skyene. Men etterspørselen er høy, og det er en premie å hente ut på det. De vil nok ta ut så mye som markedet tåler og konkurransen tillater i sommer, tror flyanalytikeren.

Sommeren blir avgjørende

Et flyselskap som er mer avhengig av tjene penger enn andre, er Flyr.

Elnæs sier selskapet har lagt seg på en lavprisstrategi.

– Ser vi på de finansielle resultatene så har ikke den fungert. Nå blir sommeren helt avgjørende.

Som flere medier meldte i forrige uke, skal selskapet hente 250 millioner i frisk kapital. Det skjer få måneder etter siste kapitalinnhenting (ekstern lenke).

– Selger de billettene sine for billig?

– Ja, totalt er snittprisen for lav til at de får inn nok inntekter. Så prisene må opp, og de må få fylt en større andel av setene sine i flyene.

Her er konkurransen størst

– På hvilke strekninger er konkurransen hardest?

– Det er på de med størst volum. Mellom Oslo og Stavanger, Bergen, Bodø, Trondheim og Tromsø. Det er her det er hardest for Flyr å slå seg opp mot konkurrentene.

– SAS og Norwegian har et større rutenett, og tåler tap på de rutene Flyr flyr på. Flyr må utvide eget rutenett for å klare seg på sikt.

Selskapet scorer samtidig bra på kundeservice, og Elnæs er spent på om dette er noe markedet er villig til å betale mer for på sikt.

– Alt avhenger av hvordan de klarer å bygge merkevaren og få opp et skikkelig rutenett med flere fly, spesielt innenlands.

Flyr: Fornøyd med utviklingen

Tonje Wikstrøm Frislid er administrerende direktør i Flyr.

At konkurransen er tøff, det merkes. Men flere fly og flere destinasjoner betyr også flere bein å stå på.

– Vi visste hva vi gikk til. Men vi har en modell med en liten organisasjon som evner imøtekomme utfordringene, forteller hun til NRK.

– Dere priser dere veldig lavt. Kan det være lønnsomt?

– Det er vanskelig å gi et svar på hva billettene våre koster. Det varierer ut fra hvor vi flyr, og på samme fly også. Men vi har lave kostnader, og skal alltid kunne ha lave priser.

– Om de skal være så lave som nå, med de fuelprisene vi ser, det kan hende det er i endring.

Tonje Wikstrøm Frislid er administrerende direktør i Flyr.

Frislid forteller at de har 12 fly i drift inn mot sommeren. Hvor mye mer de skal vokse blir avhengig av etterspørselen i markedet.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

– Når vil prisene gå opp?

– Det kan jeg ikke gi noe konkret svar på. Det varierer ut fra flyvning og etterspørsel. Vi skal leve godt med lave priser lenge.

– Dere har en fyllingsgrad på rundt 60 prosent. Noen mener dere må opp på 80. Når blir Flyr lønnsom?

Ikke glem at vi er et oppstartsselskap som har vært i drift i 10 måneder. 60 prosent fylling, med den konkurransen, det er bra. Men det er ikke godt nok, og vi skal opp. Vi har sagt at vi skal bli lønnsomme i løpet av en treårsperiode.

– Vi ligger an til å gå «break-even» neste år. Det ser veldig bra ut, og vi er fornøyde med de gode tilbakemeldingene vi får fra både kunder og ansatte.

Sier prisene er dynamiske

Hos SAS er John Eckhoff pressesjef.

John Eckhoff, pressesjef i SAS

John Eckhoff er pressesjef hos SAS.

Foto: Håkon Mosvold Larsen

Han kan fortelle at de enda ikke er på 2019-nivå, selv om etterspørselen er god.

Prisene er dynamiske. Det vil si at de styres av tilbud og etterspørsel. Det vil som regel lønne seg å være tidlig ute for å sikre seg de rimeligste billettene.

Det er lavere kapasitet enn før pandemien og det kan også påvirke prisene når «alle» vil reise med fly, bekrefter Eckhoff.

Tilbake på 2019-nivå

Eline Skari, kommunikasjonsrådgiver hos Norwegian, sier at de er tilbake på 2019-nivå når det gjelder innenriksflyvninger.

Hvordan ser dere på sommeren?

I sommer ser vi at det er mange som skal ut å fly igjen. Spesielt er det mange som har bestilt til Spania, Hellas, Portugal, Italia og andre populære sol- og badedesinasjone.

Hvordan vil dere prise dere fremover?

Vårt mål er å levere gode reiseopplevelser til en rimelig pris for kundene, slik vi har gjort i 20 år på ruter i Norge og på internasjonale flyvninger. Det skal vi fortsette med.

Hvordan ser dere for øvrig på konkurransen med Flyr?

Vi er vant med konkurranse i markedet både fra nasjonale og internasjonale aktører. Våre priser er dynamiske og styres av tilbud og etterspørsel.

Er flybillettene for billige?