Hopp til innhold

Her er piloten sekunder unna en kollisjon med det svenske jagerflyet

I siste liten oppdaget den norske jagerflypiloten en skygge som kom ut av tåka og fikk tatt en kjapp unnamanøver. – Det var nære på, konkluderer den svenske havarikommisjonen, som anslår at avstanden mellom de to jagerflyene var på 30 til 60 meter.

F16 i nestenkollisjon over Kallax i Sverige

Her oppdager plutselig den norske jagerflypiloten skyggen til det svenske jagerflyet. Bildet er tatt med hjelmkameraet til den norske piloten.

Foto: Forsvaret/Havarikommisjonen

Det var under en militærøvelse ved Umeå i Nord-Sverige i fjor at de to jagerflyene var sekunder unna en fatal kollisjon. Denne uka presenterte den svenske havarikommisjonen sin sluttrapport om det kommisjonen beskriver som en alvorlig hendelse 5.mai i fjor.

Forvirring rundt flyenes posisjon

– Det var et veldig alvorlig tilfelle, sier Helene Aarango Magnusson til NRK.

Havarikommisjonen anslår at de to jagerflyene var mellom 30 og 60 meter fra hverandre, da den norske jagerpiloten plutselig fikk øye på en skygge som kom ut av tåka. Han klarte å foreta en lynkjapp unnamanøver som trolig berget dem begge fra en tragisk ulykke.

– Det var veldig nære på, sier Magnusson.

Det var den svenske avisen Norrländska Socialdemokraten som først omtalte rapporten om hendelsen som skjedde 4500 meter over bakken. Der står det at det var under innflyvning at det oppsto forvirring om flyenes posisjon som førte til den alvorlige nesten-ulykken.

Tett tåke og kommunikasjonsproblemer

Tett tåke, kommunikasjonsproblemer over radioen og en beskjed fra lufttårnet på bakken som den norske jagerflypiloten oppfattet som ufullstendig, er årsakene havarikommisjonen trekker fram i sin rapport om hva som forårsaket hendelsen. Havarikommisjonen er også kritisk til det de ser på som mangelfulle forberedelser før øvelsen.

– Det var både svikt i kommunikasjon og svikt i forberedelsene.

Blant annet skal de mer erfarne pilotene hatt dårlig tid til å gjennomgå trinnene i øvelsen, sammen med de yngre og mer uerfarne pilotene.

Kommisjonen skriver at de to flyene også var ferd med å kollidere ved et tidligere tidspunkt, men da uten at de to jagerflypilotene var klar over det.

Nå bes det svenske forsvaret om å gå gjennom sine rutiner for å påse at noe lignende ikke skjer igjen.