Det norske og svenske jagerflyet var bare 30 meter fra hverandre da den alvorlige hendelsen inntraff i stor fart over Nord-Sverige 5 mai i år, skriver TV 2.
Begge flyene deltok på en luftstridsøvelse i svensk luftrom over flybasen i Kallax sørvest for Luleå da det svenske jagerflyet passerte nær det norske F-16-flyet.
Forsvarets Operative Hovedkvarter (FOH) bekrefter overfor NRK at et jagerfly fra Bodø hovedflystasjon har vært involvert i en hendelse under øvelse i Nord-Sverige.
– Hendelsen skjedde i svensk luftrom. Derfor skal den svenske havarikommisjonen granske saken. Det har vært en god dialog mellom det norske og svenske luftforsvaret hele veien, og vi bistår i granskingen. Det er viktig for både oss og svenskene at årsakssammenhengen blir klar, sier informasjonsoffiser, oberstløytnant Ivar Moen ved FOH til NRK.
– Ikke på kollisjonskurs
Det svenske flyet var på vei hjem til basen i Kallax da hendelsen inntraff. Etter det TV 2 kjenner til var ikke flyene på kollisjonskurs. Moen ønsker ikke å kommentere denne opplysningen.
– Dette skal granskingen finne ut av. Vi må avvente rapporten fra havarikommisjonen, sier Moen til NRK.
- Les også:
- Les også:
Trener ukentlig
Jagerfly fra Bodø deltar ukentlig på øvelser med Sverige og Finland i Nordområdene, og det var under en slik øvelse at nestenkollisjonen skjedde.
– Det er ikke ofte slike hendelser skjer. Nettopp derfor er det viktig å få avdekket årsaken, slik at vi kan unngå slike hendelser i framtiden, sier Moen til NRK.
Ikke første gang
Det er ikke første gang norske F-16-fly er nær kollisjon i luften. 29. april 2013 var to F-16-fly 130 meter fra å kollidere utenfor Helgelandskysten. I mars 2012 var to norske F-16-fly fra Bodø og Ørland bare sekunder fra kollisjon i luftrommet over Nord-Norge.
Fem fly i nestenkollisjon
I 2010 skjedde det også en nestenulykke med Forsvarets kampfly. Med en avstand på bare 30–40 meter passerte Forsvarets jagerfly hverandre nede i den trange Trollfjorden 4. august 2010.
Granskingen etter den nestenulykken viste mangelfull koordinering i forkant, og det ble anbefalt bedre rutiner på å rapportere planer for øvelser og flyging.