Hopp til innhold

Enorme utlegg etter å ha vært SAS-fast i Spania: – Nærmer oss 80.000 kroner

Ni dager ekstra ferie ble en kostbar affære for ekteparet. Nå begynner arbeidet med å få tilbake nærmere 80.000 kroner fra SAS.

Ekteparet Børre Arntzen og Anne Marie Bjørgeengen

Ekteparet Børre Arntzen og Anne Marie Bjørgeengen er nå 8 dager på overtid i Syden-ferien. Nå ser det ut som de kommer seg hjem i morgen.

Foto: Privat

Ekteparet Børre Arntzen og Anne Marie Bjørgeengen skulle begge hatt første arbeidsdag den 11. juli hjemme i Bodø.

De er fremdeles i Alicante etter at de ikke kom seg hjem fra familiens ferietur med SAS.

– Ferien har vært spesiell. Den ble halvannen uke lenger på grunn av streiken. Vi var totalt 7, nå er vi 2 igjen. Vi fikk de andre hjem for en ukes tid siden, forteller Arntzen.

Da streiken var et faktum fikk det tekstmelding fra SAS som så mange andre reisende har fått i sommer:

– Så begynte jakten på å få tak i flybilletter til sju personer fra Alicante til Bodø. Det var verken lett eller billig. Som SAS sa, at det er så høyt press på flybilletter i Europa, at vi måtte gjøre jobben selv.

De har forsøkt å nyte de ekstra dagene, men sier at det blir ikke helt det samme som ei ekstra ferieuke.

– Det blir ikke feriefølelsen. Du er her litt på lånt tid og ikke minst de økonomiske konsekvensene av dette har vært litt sure. Det store spenningsmomentet er hvordan SAS vil ta imot vår søknad om refusjon. Det er ikke små summer dette.

Les også Børre og Anne Marie er streikefast fra jobben – her er reglene som gjelder

Børre Arntzen og Anne Marie Bjørgeengen er streikefast i Alicante

Opp mot 80.000 kroner fattigere etter ferie

Onsdag har de fly hjem fra Malaga hvor de oppholder seg i dag. Den siste uka har vært en merkelig kombinasjon av ferie og «hjemmekontor» fra hotellet i Syden.

– For min egen del har det gått greit å jobbe fra «hjemmekontor» her i Spania. Det har gått helt ok.

Den siste uka har de måttet dekke fra egen lomme. Alt fra flybilletter til barn og barnebarn til ekstra utgifter til hotell og mat.

De har ikke full oversikt over kostnadene, men røper at det nærmer seg 50.000 bare i flybilletter.

– I tillegg kommer det mange netter på hotell. At vi kommer til å nærme oss 80.000 totalt ser jeg ikke bort fra, sier Arntzen.

Les også SAS prioriterer strandede turister – 700 hentes tirsdag

Kevin Hjelmseth og samboeren Veronika Stakkevold Simonsen.

Nå ekteparet seg bare til å sette føttene på norsk jord hjemme i Bodø.

– Det er ikke spesielt skøy å ha dager ekstra du ikke har regnet med. Vi ser ekstra fram til å møte Bodø-vinden i morgen.

De er ikke alene om å ha denne historien. Arntzen sier han tror det vil komme enorme erstatningskrav til SAS.

– Jeg håper at SAS tar ansvaret de har, og refunderer det vi har hatt av reelle utlegg fordi de ikke fløy. Enn så lenge er jeg positiv og tror at SAS ordner opp. Jeg er veldig glad for at streiken ikke gikk så langt at hele selskapet gikk over ende, da har vi ikke fått igjen ei krone. Jeg er veldig spent på hvordan de håndterer dette.

SAS: – De normale reglene for refusjon gjelder

Sannsynligvis vil SAS måtte håndtere forespørsler fra både Arntzen og andre som har lagt ut penger som følge av streiken: SAS står ved at de normale reglene gjelder.

– De normale reglene for refusjon gjelder. Det har de gjort gjennom hele denne streiken. Det er ingen endringer på det, sier sjef for SAS i Norge Kjetil Håbjørg.

SAS hevder de har vært så tydelige de greier på hva som er mulig å få refundert og ikke.

– Hvis man har hatt utlegg som er i tråd med det, skal vi selvfølgelig stille opp. Det skulle bare mangle.

Kjetil Håbjørg - SAS

SAS norske sjef Kjetil Håbjørg lover at de har økonomiske muskler i selskapet til å betale kunder som har krav på refusjon.

Foto: William Jobling / NRK

Han viser til selskapets nettsider hvor publikum kan se hvilke refusjoner man kan få og hvordan man skal gå frem.

– Men dere kommer ikke til å dekke noen andre ekstrautgifter folk har hatt på grunn av flystreiken?

– Det er litt avhengig av hva det gjelder, men retningslinjene på våre hjemmesider står vi ved.

Han er tydelig på at selskapet har økonomiske muskler slik at de kan tilbakebetale det folk har krav på av erstatninger.

– Ja, det har vi.