Hopp til innhold

Nord-Norges største kulturprosjekt slaktes etter lukket lanseringsfest

Kulturbyprosjektet Bodø2024 skal være en fest for byens innbyggere. Men da den nye logoen skulle presenteres ble kun «fiffen» invitert til en fest til 200.000 kroner.

Lanseringsfesten til Bodø 2024. Mange mennesker er samlet i rådhuset.

Onsdag kveld var det duket for den første store lanseringsfesten for Bodø2024. Nå får de kritikk.

Foto: Tore Isaksen Seeberg / Avisa Nordland

I 2024 skal Bodø være Europeisk kulturhovedstad. Planlegginga av prestisjeprosjektet til rundt 300 millioner kroner er i full gang.

Onsdag kveld var det duket for den første store lanseringsfesten.

Rundt 200 gjester mingler i Bodø rådhus
I et lukket arrangement i Bodøs nye rådhus var feststemte gjester fra næringsliv, sponsorer, kulturliv og politikk samlet.
Bodø 2024s lanseringsfest. En musiker heises ned fra taket i Bodøs rådhus.
Nå reagerer flere på at kun «fiffen» ble invitert til å feire seg selv.

– Hvorfor var det ikke på torget?

– Er det ikke meningen av Bodø2024 skal være for alle? Det spør kommentator i Avisa Nordland, Børre Arntzen.

– De har laget et lukket arrangement for spesielt inviterte for å feire et eller annet som tilsynelatende skal være veldig viktig. En slags milepæl for Bodø2024 sitt prosjekt. Så viser det seg at det er en ny grafisk profil.

Børre Arntzen

– Et lukket arrangement er et sterkt signal om at Bodø 2024 er et lukket opplegg. De lager en eksklusivitet rundt prosjektet, som er helt ukledelig rett og slett. Det er totalt misforstått i forhold til hva Bodø 2024 skal være, mener kommentator Børre Arntzen i Avisa Nordland.

Foto: Tom Melby / Avisa Nordland

Han lurer på hvilken glede Nordlands innbyggere har av at Bodø2024 erstatter en fire år gammel logo.

Logo
Gammel logo Bodø 2024

Bildet viser gammel og ny logo.

Foto:Bodø2024

– Det er synd og smått provoserende at når de prøver å vises, så er det i form av et lukket arrangement om noe uvesentlig som en grafisk profil. Jeg vil tro at den grafiske profilen de hadde, neppe var det som gjorde at vi har merket lite til Bodø2024. Om den nye grafiske profilen skal få oss mer engasjerte, har jeg ikke særlig stor tro på, sier Arntzen.

Og legger til:

Det er veldig lite smart av dem å prøve og gjøre det eksklusivt for sponsorer og kulturaktører som allerede er inne i varmen. Det er ikke slik de får det engasjementet de er helt avhengig av.

Les også Bruker flere millioner på «Hver gang vi møtes» uten å ha behandlet saken politisk

Kjerringøy

Arntzen understreker at han ikke er sur for at han selv ikke var invitert til den store lanseringsfesten. Og håper at Bodø2024 velger en annen strategi neste gang det er fest.

– Det er bare halvannet år igjen til kulturbyåret åpner. Men de vises ikke. Vi vanlige innbyggere merker ingen ting om at det skal være en europeisk kulturhovedstad.

– Hva burde de gjort?

Framover bør de satse på åpne markeringer på torget hvor det er fritt fram for alle som ønsker å delta. Det ville vært veldig hyggelig om man i sommer kunne fått oppleve at de er på offensiven. Så opplever vi at de velger å være ekskluderende. Det må de slutte med.

Helge Grønmo står på scenen under lanseringsfesten til ny visuell profil for Bodø 2024.

– Bodø2024 vil bli et av de største kulturprosjektene i verden, vi skal ha om lag 600 arrangementer, det blir titusener av publikummere, vi skal booste reiselivet og vi skal lage verdens lengste fest gjennom hele 2024, sier Helge Grønmo.

Foto: Bodø2024

Bodø2024: – Handlet om kapasitet

Bodø2024 har ingen forståelse for kritikken som nå kommer.

Nei, på ingen måte. Det er to år til vi sparker i gang kulturhovedstadsåret. Dette var et lite arrangement, som handlet om logo og vår egen visuelle identitet, sier Helge Grønmo, som er kommunikasjons- og markedssjef i Bodø2024.

At det ikke ble et åpent arrangement handler om kapasitet.

Les også Kulturtopp fikk 1,6 millioner kroner for å forlate prestisjeprosjekt. Her er årsaken

Mette Kaabye blir kunstnerisk direktør for Bodø 2024

Vi brukte rådhuset og der er det bare plass til 200 gjester. Denne gangen var presentasjon av vår nye visuelle identitet som tok hovedfokus, forklarer han.

Grønmo peker på at dette nok har mest interesse for samarbeidspartnerne, eierne og det politiske miljøet i Bodø og Nordland.

– Det var disse vi valgte å invitere denne gangen. Samtidig ville vi gi aktører i kulturbransjen muligheten til å opptre.

Det er forklaringen på en prislapp på snaut 200.000 kroner.

Bildet viser en som danser i forbindelse med lanseringen av ny visuell profil til Bodø 2024.
– Pengene gikk til å honorere Lydteamet, Pias ballettstudio, barn fra Fargespill og ulike flerkulturelle foreninger.
Bildet viser en danser som danser i et eget møterom med glassvinduer i forbindelse med lanseringa av Bodø 2024.
– Vi stimulerte lokalt kulturliv fordi det er nettopp det vi skal gjøre, sier Helge Grønmo.

Grønmo forsvarer også bytte å av logo og profil for kulturbyprosjektet.

Den nye logoen fungerer mye bedre i all vår markedsføring. For oss blir det nå lettere å fortelle vår historie. Det tror vi alle i Nordland både ønsker og etterspør.

Grønmo innrømmer at det er en utfordring å skape engasjement hos folk flest.

Det er et langt lerret å bleke. Organisasjonen begynner å ta form og når programmet blir lansert vil nok mange få en større forståelse for hva som skal skje. 3. februar, nøyaktig ett år før åpningen skal vi lansere store deler av det som kommer på plakaten, sier Grønmo.

Les også Klinsj med kunstnerne ga millionblemme for Nord-Norges største kulturprosjekt: – Alt ble uklart

Spencer Tunick Bodø

– Kommet skjevt ut

Børre Arntzen velger likevel å være optimistisk på vegne av kulturhovedstadsprosjektet.

Jeg vet det er flinke folk som jobber i prosjektet. Veldig optimistisk på prosjektets vegne, og tror det går bra til slutt. Men prosjektet er kommet skjevt ut. Med direktøransettelser, oppsigelser og masse tull og tøys.