– Vi er litt usikre på hvor mange rever som «bor» ved flyplassen. På det meste har det vært fire rever ute på rullebanen, sier driftssjef Bernt-Christian Mathisen ved Narvik lufthavn Framnes til NRK.no.
Siden i fjor har revene svinset rundt på rullebanen og utgjort en sikkerhetsrisiko, skriver Fremover.
– Det har vært så ille at vi har måttet avbryte innflyginger. Pilotene anså det som en sikkerhetsrisiko å lande, så flyet tok seg en ekstra runde, mens vi fikk jaget vekk revene, forteller driftssjefen.
Like før flyet skulle lande hadde flyplasspersonalet vært ute og sjekket av kysten var klar.
– De klarte likevel å ta seg inn på rullebanen da flyet kom. Det er raske dyr, konstaterer driftssjefen.
Små fly spesielt utsatt
En revekollisjon er spesielt skummelt for de små flyene og ambulanseflyene som trafikkerer flyplassen.
– Du kan jo tenke deg dersom du får en rev inn i landingshjulene. Spesielt de små flyene er utsatt, og dem er det mange av her, sier Mathisen til NRK.no.
- Les også:
Ble transportert vekk
Etter denne hendelsen ble det besluttet å forsøke å fange revene.
– Vi greide å fange to reveunger, som ble transportert bort fra flyplassen. De ble satt ut igjen et annet sted. Men det tok ikke lang tid før revene dukket opp igjen.
Nå er det blitt rutine å kjøre noen runder for sjekke rullebanen for rev før hver takeoff og landing. Men det er ikke holdbart i lengden.
Flyplasspersonalet har vurdert å bygge egne feller for å fange revene, men har slått det fra seg.
- Les også:
- Les også:
– Vi har kommet fram til at det mest realistiske er å ta ut revene. Det er ingen som ønsker å avlive en rev. Det er fine dyr. Det var derfor vi fanget og flyttet dem. Men vi er nødt å ta hensyn til flysikkerheten.
Mathisen understreker at revemoren ikke bli skutt før ungene er tatt ut.
Det er lovlig med revejakt i Norge mellom 15. juli og 15. april.
- Les også:
- Les også:
– Dyr ikke stort problem
Ifølge kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor er ikke firbeinte et stort problem på norske flyplasser.
Fugler derimot, er et relativt stort problem. I 2012 ble det registrert 227 treff - eller «birdstrikes» mellom fugl og fly ved Avinors 46 lufthavner - og 316 i Norge.
– Dyreproblematikken var større tidligere. Både elg, hjort, rådyr og rev utgjør fra tid til annen et problem. Avinor har over flere år lagt ned store ressurser for å gjerde inn rullebanene. Derfor hører vi sjeldnere disse historiene, som den nå i Narvik, sier hun til NRK.no.
Hun sier det er strenge regler for avskyting av dyr inne på flyplassområdene.
– Først skal man forsøke å jage eller skremme vekk dyrene. Hjelper ikke det, er det opp til hver enkelt flyplass å søke politiet om tillatelse til å skyte dyrene. Blir en slik tillatelse gitt, er det folk med kompetanse og avlagt jegerprøve som utfører avlivingen, sier Gurli Høeg Ulverud i Avinor.