Foran et samlet internasjonalt pressekorps lanserte IT-selskapet Apple sin nye bærbare toppmodell torsdag. Når tiden var kommet for å presentere en av de mest revolusjonerende nyhetene, ble det presentert med et bilde fra Nord-Norge.
Apples senioringeniør Craig Federighi dro av duken som skjulte de nye datamaskinene. Det første han gjorde var å åpne en e-post, og der var bildet fra Høyvika strand på Andøya i Nordland.
– Man blir ydmyk og må klype seg i armen hver gang dette skjer. Et av verdens mest kjente selskaper velger å bruke et bilde fra Andøya i Nord-Norge, sier fotograf Stian Klo.
Dette er fjerde gang Apple bruker bildet fra Andøya i en produktlansering. Nå sprer bildet seg nok en gang verden over, og den anerkjente teknologisiden Gizmodo bruker blant annet bildet fra Andøya i sin sak om lanseringen.
Det er med andre ord en stolt Stian Klo kan konstatere at tekonologi-giganten Apple nok en gang har valgt å bruke hans bilde på en stor produktlansering.
– Hadde mistanke
Fotografen fra Harstad forteller at han fulgte spent med i håp om at bildet skulle dukke opp.
– De kjøper lisenser for hver gang de bruker bildet, så jeg visste at de hadde tenkt å bruke bildet igjen. Men om det kom til å skje nå, eller om et år, det var umulig å vite, forteller Klo.
Apple er kjent for nøye planlagte presselanseringer, og er svært tilbakeholden med å la publikum vite hva som kommer når produktene skal lanseres. Når vi spør Klo om hva Apple må ut med for å benytte seg av bildet, er han like tilbakeholden.
– Jeg har ikke lov til å uttale meg om avtalen, svarer Klo.
- Les også: – Reklame som kan være verdt millioner
Norgesreklame
Hvor mye den er verdt i kroner og øre for Klo er det nok bare Apple og Klo som vet, men hos Innovasjon Norge er de svært fornøyd med at Norge får gratisreklame på denne måten.
– Det er utrolig stilig at Norge blir valgt som motiv i en slik lansering, og det bekrefter at Norge har den spektakulære naturen som vi er kjent for, mener Cathrine Pia Lund, leder av merkevaren Norge i Innovasjon Norge.
Hun legger til at det fra et markedsføringsperspektiv ville vært enda mer verdt om det tydelig kom frem at bildet var fra Norge, men at det fortsatt har en verdi for Norge som merkevare.
– Vi bruker all vår tid og krefter på å selge Norge som en reiselivsmerkevare som et land med blant annet en spektakulær natur, og da hjelper dette helt klart på.
- Les også: Når bildene er for gode til å være sann
Se flere bilder fra fotografen i bildekarusellen under: