Hopp til innhold

Apple har lagt sin elsk på bildet til Stian

Lanserte ny bærbar toppmodell med bilde fra Nordland. – Bekrefter at Norge er spektakulært, mener Innovasjon Norge

Apple produktlansering

Apples senioringeniør Craig Federighi skulle demonstrere den nye «Touch bar»-funksjonen, gjorde de det med et av bildene til Stian Klo fra Harstad. Dette er fjerde gang Apple bruker dette bildet på en stor produktlansering.

Foto: Faksimile: Apple Special Event 2016

Foran et samlet internasjonalt pressekorps lanserte IT-selskapet Apple sin nye bærbare toppmodell torsdag. Når tiden var kommet for å presentere en av de mest revolusjonerende nyhetene, ble det presentert med et bilde fra Nord-Norge.

Apples senioringeniør Craig Federighi dro av duken som skjulte de nye datamaskinene. Det første han gjorde var å åpne en e-post, og der var bildet fra Høyvika strand på Andøya i Nordland.

Stian Klo

Fotograf Stian Klo fra Harstad.

Foto: Privat

– Man blir ydmyk og må klype seg i armen hver gang dette skjer. Et av verdens mest kjente selskaper velger å bruke et bilde fra Andøya i Nord-Norge, sier fotograf Stian Klo.

Dette er fjerde gang Apple bruker bildet fra Andøya i en produktlansering. Nå sprer bildet seg nok en gang verden over, og den anerkjente teknologisiden Gizmodo bruker blant annet bildet fra Andøya i sin sak om lanseringen.

Det er med andre ord en stolt Stian Klo kan konstatere at tekonologi-giganten Apple nok en gang har valgt å bruke hans bilde på en stor produktlansering.

– Hadde mistanke

US-APPLE-UNVEILS-NEW-VERSIONS-OF-IPHONE-6,-APPLE-TV

Slik så det ut forrige gang Apple lanserte sin nye iPad. Også da fikk bildet til Stian Klo stor oppmerksomhet.

Foto: Stephen Lam / Afp

Fotografen fra Harstad forteller at han fulgte spent med i håp om at bildet skulle dukke opp.

– De kjøper lisenser for hver gang de bruker bildet, så jeg visste at de hadde tenkt å bruke bildet igjen. Men om det kom til å skje nå, eller om et år, det var umulig å vite, forteller Klo.

Apple er kjent for nøye planlagte presselanseringer, og er svært tilbakeholden med å la publikum vite hva som kommer når produktene skal lanseres. Når vi spør Klo om hva Apple må ut med for å benytte seg av bildet, er han like tilbakeholden.

– Jeg har ikke lov til å uttale meg om avtalen, svarer Klo.

Norgesreklame

Hvor mye den er verdt i kroner og øre for Klo er det nok bare Apple og Klo som vet, men hos Innovasjon Norge er de svært fornøyd med at Norge får gratisreklame på denne måten.

Cathrine Pia Lund

Cathrine Pia Lund, leder av merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Foto: Den Norske Opera og Ballet

– Det er utrolig stilig at Norge blir valgt som motiv i en slik lansering, og det bekrefter at Norge har den spektakulære naturen som vi er kjent for, mener Cathrine Pia Lund, leder av merkevaren Norge i Innovasjon Norge.

Hun legger til at det fra et markedsføringsperspektiv ville vært enda mer verdt om det tydelig kom frem at bildet var fra Norge, men at det fortsatt har en verdi for Norge som merkevare.

– Vi bruker all vår tid og krefter på å selge Norge som en reiselivsmerkevare som et land med blant annet en spektakulær natur, og da hjelper dette helt klart på.

Se flere bilder fra fotografen i bildekarusellen under: