Dagens Næringsliv har tidligere skrevet at administrerende direktør Daniel Skjeldam totalt fikk utbetalt til sammen 25 millioner kroner i fjor, 3,9 millioner i lønn og 21,7 millioner kroner i opsjoner og bonus.
Også finansdirektør Asta Lassesen gjorde det godt, med til sammen 10,7 millioner kroner i lønn og opsjoner.
Tidligere stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen (SV) var med på å berge hurtigruten fra konkurs. Han var sentral da den nåværende avtalen mellom Hurtigruten og staten ble undertegnet. I dag får rederiet årlig rundt 700 millioner kroner i året fra staten. Avtalen sikrer at Hurtigruten anløper havnene og tar med seg gods.
– Strategisk uklokt
Hansen mener de skyhøye opsjonene er særdeles strategisk ukloke.
– Jeg synes disse store opsjonene er smakløse, særlig når man tenker på den situasjonen Hurtigruten har vært gjennom. Hurtigrutens avtale med staten har vært et vesentlig bidrag til at selskapet har kommet på rett kjøl. Det har gjort en stor innsats selv også, men skattebetalernes penger har vært viktig, sier Hansen.
– Ny kultur i selskapet
Den tidligere stortingsrepresentanten fra Narvik, som nå er SVs ordførerkandidat i byen, mener lønns- og bonusfesten representerer en ny kultur i selskapet.
– Tidligere har selskapet vært preget av nøysomhet. Det har vært en kamp for å få økonomien til å gå rundt. Nå får Hurtigruten årlig rundt 700 millioner kroner i året fra staten, men det ligger ingen føringer på lønnspolitikken i avtalen selskapet har med staten.
- Les også:
- Les også:
Ap: – Bør vise måtehold
Også stortingsrepresentant i Kjell Idar Juvik (Ap) fra Nordland i stiller spørsmål ved de høye bonus- og opsjonsordningene i Hurtigruten.
– Jeg synes man bør vise litt måtehold når man er så tungt inne med et statlig kjøp. Samtidig er det viktig at vi har en dyktig ledelse i Hurtigruten. Det er hyggelig å registrere at de har snudd store underskudd til pluss, mener Juvik.
Ut på anbud i 2019
Dagens hurtigruteavtale skal reforhandles i 2019. Geir-Ketil Hansen tviler på at staten vil være like vennlig stilt overfor selskapet når et nytt anbud legges ut.
– Dersom denne utviklingen med den høye lederlønningene fortsetter, vil jeg ikke bli overrasket dersom staten ser gjennom regnskapene og vurderer om de skal tilby like mye penger i framtiden som de har gjort til nå, mener Hansen.
- Les også:
- Les også:
NRK har vært i kontakt med styreleder Trygve Hegnar som viser til at salget til britiske TDR i fjor høst gjorde at opsjonsavtalene måtte innløses- og dermed de store utbetalingene. Hegnar avviser at dette har noe med avtalen med staten å gjøre.
Det samme gjør konsernsjef Daniel Skjeldam.
– Realisering av opsjonsprogrammet kom utelukkende på grunn av oppkjøpet. I forhold til den opprinnelige opsjonsavtalen skulle realisering skje først om tre år, men når selskapet skiftet eiere så var man nødt til å ta realisering tidligere. Ideelt skulle ledelsen ønsket å sitte lenger på opsjonene, men ser nå fram til å reinvestere pengene fra opsjonsprogrammet i eierskap i Hurtigruten, sier Skjeldam til NRK.